Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

baltic dry index entwicklung

Koszty frachtu kontenerów stabilizują się. Większość prognoz sugeruje, że pozostaną względnie wysokie jeszcze w 2022 roku. W ujęciu dynamicznym okres gwałtownych przyrostów (w tym dużych przyrostów kosztu transportu) mamy już jednak za sobą.

Optymizmem napawają koszty transportu morskiego ładunków suchych (Baltic Dry Index). Spowolnienie cyklu przemysłowego i przejście na usługi powinno dalej obniżać ceny frachtu.

Ograniczenia podażowe: może być tylko lepiej! Szczyt problemów z łańcuchami dostaw [Baltic Dry Index, ceny za transport morski kontenera] - 1Ograniczenia podażowe: może być tylko lepiej! Szczyt problemów z łańcuchami dostaw [Baltic Dry Index, ceny za transport morski kontenera] - 1

Ryzykiem u samego źródła dostaw są Chiny i częściowo inne kraje azjatyckie (polityki zero covid)

Relatywnie niski odsetek szczepień (plus słabsze szczepionki) powodują, że przerwy w produkcji mogą się utrzymywać. Jak do tej pory wygląda jednak na to, że ryzyka związane z omikronem nie materializują się tak silnie jak oczekiwano (brak istotnych przerw produkcyjnych). Bierzemy to za dobrą monetę na przyszłość. Dwa lata do przodu to też za krótki czas, aby Chiny przeorientowały politykę w kierunku konsumenta (do tej pory to się nie udało). Tym samym jesteśmy skłonni sądzić, że globalna konkurencja będzie prowadziła do zwiększenia dóbr w wymianie handlowej, a mechanizm popytowo-podażowy będzie działał w kierunku obniżenia cen.


***Materiał pochodzi z raportu mBanku: Gospodarka 2022-2023, Z tarczą, czy na tarczy?, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk

Reklama

Pobierz najnowszy raport

Czytaj więcej