Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

akcje z gpw

Przed rozpoczęciem wtorkowej sesji do niedawna jeszcze największa spółka notowana na warszawskim parkiecie opublikowała sprawozdanie finansowe za trzeci kwartał. Wyniki Grupy Allegro okazały się zgodne z prognozami analityków, a spółka pokazała solidną dynamikę wzrostu i to mimo tego, że zeszły rok był wyjątkowo obfity dla platform e-commerce. Mimo dobrych wyników, akcje Allegro tracą dziś ponad 8%. Skąd wziął się tak negatywny sentyment na notowaniach spółki?

 

Solidny kwartał Allegro

Grupa Allegro w trzecim kwartale osiągnęła skonsolidowane przychody ze sprzedaży w wysokości 1,234 mld złotych, w porównaniu do 928,7 mln złotych rok wcześniej, co jest wzrostem o niemal 33% r/r. Zysk operacyjny wyniósł 323,1 mln złotych, wobec 167,8 mln złotych w analogicznym okresie rok wcześniej, co jest wzrostem o 92,5% r/r. Wynik EBITDA Allegro w trzecim kwartale wyniósł 457,1 mln złotych (284,7 mln złotych rok wcześniej), natomiast EBITDA skorygowana 471,7 mln złotych (408,5 mln złotych rok wcześniej). Grupa Allegro znacząco poprawiła również skonsolidowany zysk netto - spółka zarobiła w trzecim kwartale 324,4 mln złotych „na czysto”, podczas gdy rok wcześniej poniosła stratę 131,7 mln złotych netto. Jak dotąd jest to też najwyższy kwartalny wynik netto w giełdowej historii Grupy Allegro, które zadebiutowała na głównym rynku GPW w połowie października zeszłego roku.

Na uwagę zasługuje również również istotny wzrost wartości sprzedaży brutto (GMV), czyli wartości wszystkich produktów sprzedanych na platformie, od której Allegro pobiera prowizję od sprzedających. W trzecim kwartale GMV wyniosła 9,9 mld złotych, co jest wzrostem o niecałe 20% w porównaniu do analogicznego okresu w zeszłym roku. Od początku roku do końca września (trzy kwartały 2021 r.) wartość sprzedaży brutto wyniosła niecałe 30 mld złotych, co jest wzrostem GMV o 23,4% r/r.

Reklama

Warto przypomnieć, że Allegro poprawiło dynamikę wzrostu GMV w porównaniu do poprzedniego kwartału - w Q2 2021 wartość sprzedaży brutto na platformie wzrosła o 10,6% r/r.

 

 

Wysoka dynamika GMV w trzecim kwartale jest wynikiem usprawnień podstawowych czynników wpływających na jakość robienia zakupów

Allegro chwali się również wysokim wskaźnikiem NPS (Net Promoter Score), który w trzecim kwartale wyniósł ponad 77 pkt. na plusie, nie podając jednak jaka była próba badawcza. NPS ocenia lojalność klientów, mierząc ich satysfakcję i sprawdzając czy użytkownicy są gotowi polecić daną platformę, markę, produkt czy usługę. Wynik -100 pkt. oznacza, że żaden z badanych konsumentów nie jest zadowolony z  usługi, zaś 100 pkt. na plusie oznacza, że każdy z badanych klientów jest gotów polecić usługę osobom ze swojego otoczenia. Wynik powyżej 50 pkt. na plusie uznaje się bardzo dobry, samo badanie nie jest jednak miarodajne w momencie, w którym nie znamy odsetka respondentów w stosunku do liczby wszystkich aktywnych użytkowników platformy. Na dobry wynik GMV miało wpłynąć również wprowadzenie w połowie drugiego kwartału własnej usługi Allegro Pay, dającej możliwość dokonania płatności odroczonych i rozłożenia kwoty zakupów na raty.

Reklama

Jeśli chodzi zaś o dynamikę wzrostu użytkowników serwisu Allegro, to liczba aktywnych klientów platformy wyniosła w trzecim kwartale 13,3 mln osób. Jest to wzrost o 5,6% w porównaniu do zeszłego roku i o 0,8% w stosunku do drugiego kwartału 2021 r. Warto przypomnieć, że w drugim kwartale liczba aktywnych użytkowników spadła w porównaniu do Q1 2021 r.

Sumarycznie, w trzech pierwszych kwartałach 2021 r. Grupa Allegro osiągnęła przychody 3,75 mld złotych, zwiększając je o 39% r/r., zaś skorygowana EBITDA wzrosła o niecałe 29% r/r, do 1,567 mld złotych.

 

 

Dlaczego akcje Allegro wciąż tracą?

Wyniki Allegro za trzeci kwartał zasadniczo pokrywają się z oczekiwaniami analityków, co jednak nie zmienia faktu, że notowania do niedawna jeszcze największej spółki na GPW na wtorkowej sesji zmierzają w kierunku historycznych minimów, wyznaczonych w zeszłym tygodniu (przy kursie 43,3100 PLN). Pozostaje więc pytanie - dlaczego akcje Allegro tracą ponad 8%, skoro sprawozdanie finansowe spełniło prognozy stawiane przez analityków?

Reklama

Jedną z przyczyn może być pozostawienie całorocznych prognoz na 2021 r. bez jakiejkolwiek korekty, co może sugerować, że Allegro spodziewa się relatywnie słabego czwartego kwartału, który dla platform e-commerce jest okresem najwyższych obrotów.

Roczna dynamika wzrostu GMV ma znaleźć się w przedziale od niecałych dwudziestu procent do dwudziestu kilku,

podobnie jak skorygowana EBITDA, zaś wzrost przychodów - zgodnie z prognozami - ma wynieść lekko ponad trzydzieści procent r/r. Warto przypomnieć, że po trzech kwartałach 2021 r. dynamika wzrostu przychodów wynosi 39%, skorygowanej EBITDA niemal 29%, zaś GMV ponad 23%, co niejako sugeruje, że Allegro spodziewa się słabszych wyników w czwartym kwartale niż rok temu. Strategia utrzymania wcześniejszych prognoz (ze sprawozdania za 1Q 2021) może być też postrzegana jako próba pokazania wyników wyższych od zakładanych w całorocznym sprawozdaniu finansowym za 2021 r. Tuż po publikacji wyników kwartalnych nie została jednak ciepło przyjęta przez akcjonariuszy, co oznacza kontynuację trendu spadkowego na akcjach Allegro, trwającego nieprzerwanie od początku września.

W ciągu ostatniego roku akcje operatora największej platformy e-commerce w Polsce straciły niemal 50%

W wyłamaniu z trendu spadkowego nie pomogła również zeszłotygodniowa informacja o planach przejęcia międzynarodowej platformy e-commerce Mall Group oraz operatora logistycznego WE|DO za ponad 880 mln euro. Piątkowe wzrosty zostały już całkowicie odreagowane i kurs wrócił do poziomów w okolicach 44 PLN, blisko historycznych minimów.

 

Czytaj więcej