Rozwijanie własnych platform transakcyjnych staje się coraz bardziej popularne wśród brokerów. Dzięki nim, brokerzy mogą zdecydowanie lepiej dopasować funkcjonalność platform do charakterystyki swojej oferty. Jednym z brokerów, który udostępnia klientom stworzone przez siebie platformy (webową i mobilną) jest Capital.com. Miałem okazję przetestować te produkty, a swoimi wrażeniami dzielę się w poniższej recenzji.
Capital.com
Capital.com (Capital Com SV Investments Limited) to broker CFD z siedzibą na Cyprze, posiadający oddział również w Wielkiej Brytanii. Broker działa pod licencją cypryjskiego CySEC i dzięki tzw. prawu paszportowemu, może świadczyć usługi inwestycyjne na terenie całej Unii Europejskiej.
Strona brokera dostępna jest w ośmiu wersjach językowych. Niestety, nie ma wśród nich języka polskiego (ale wkrótce ma się pojawić). To samo dotyczy platformy webowej, czyli jednej z dwóch, które udostępnia broker. Z tego względu, warto znać przynajmniej podstawową nomenklaturę tradingową w języku angielskim (lub duńskim, holenderskim, francuski, niemieckim, włoskim, portugalskim, bądź rumuńskim). Dużym ułatwieniem dla traderów z Polski jest za to możliwość złożenia i handlu na podstawie depozytu w PLN (pozostałe dostępne waluty to: EUR, USD i GBP). Walutę depozytu możemy zmienić w każdej chwili, po kontakcie z obsługą. Mamy również do wyboru wiele metod dokonywania płatności: karta debetowa lub kredytowa, przelew bankowy, oraz platformy Sofort, iDeal, Giropay, Multibanko, Przelewy24, QIWI, Webmoney, Trustly.
W przypadku korzystania z usług brokera Capital.com, jak już wspomniałem, mamy możliwość handlu na dwóch platformach transakcyjnych – mobilnej (aplikacja), a także webowej. Broker nie oferuje możliwości korzystania z najbardziej popularnych na rynku platform, jakie dostarcza firma MetaQuotes (MetaTrader 4 i MetaTrader 5). Stawia na rozwijane przez siebie rozwiązania, co w zasadzie jest sporym ułatwieniem w dopasowaniu platformy transakcyjnej do charakteru oferowanych klientom usług.
Platforma webowa
Podstawowym narzędziem większości traderów jest komputer, stąd w pierwszej kolejności skupię się na ocenie webowej wersji platformy transakcyjnej, jaką oferuje Capital.com. Na początku należy zwrócić uwagę na sam fakt korzystania z webowej, a nie desktopowej platformy. Kwestia, która sprawia, że osobiście nie jest to dla mnie preferowane rozwiązanie, związana jest z obciążeniem przeglądarki. To czasami skutkuje przycinaniem się platformy. Jest to oczywiście uwaga ogólna, a nie odnosząca się do platformu Capital.com. Muszę przyznać, że pracując z nią do tej pory nie spotkałem się z przycięciami platformy, nawet przy nałożeniu dużej ilości obiektów na wykres. Zaletą platform mobilnych jest z kolei możliwość handlowania na różnych urządzeniach bez konieczności instalowania oprogramowania.
Obszar roboczy
Obszar roboczy platformy składa się z trzech okienek, jest więc maksymalnie uproszczony, co należy uznać za niewątpliwą zaletę. Jednego możemy być pewni – na tej platformie nie mamy szans się zgubić. Nawet jeśli dopiero rozpoczynamy przygodę z tradingiem.
Główne okienko przeznaczone jest do wyświetlania wykresu. Dwa pozostałe to terminal, oraz ‘watchlista’. Istnieje możliwość dostosowania obszaru roboczego do naszych potrzeb, ale jest ona ograniczona. Układ okien jest stały – nie możemy zmieniać ich położenia, ani przypisanych im funkcji. Możemy za to dostosowywać ich proporcje, choć wyjątkiem jest tutaj ‘watchlista’, którą można jedynie maksymalizować lub minimalizować.
Domyślnie, obszar roboczy ustawiony jest w jasnej wersji kolorystycznej, znanej dobrze użytkownikom platformy MetaTrader, czy TradingView. Istnieje możliwość zmiany ustawień kolorów… ale jedynie w przypadku okna wykresu. Sama platforma nie daje możliwości ustawienia ciemnej ‘skórki’ dla całego obszaru roboczego. Należy również pamiętać, że ustawienia kolorystyczne nie zapiszą się na platformie, gdy działamy w trybie gościa.
Analiza wykresu
Platforma daje duże możliwości w korzystaniu z analizy technicznej i muszę przyznać, że akurat ta jej funkcja najbardziej przypadła mi do gustu (może to tylko zawodowe zboczenie).
Do wyboru mamy cztery możliwości wyświetlania wykresu – obok wykresu słupkowego, liniowego i świecowego możemy skorzystać z wykresu obszarowego. Platforma daje również szerszą od tradycyjnej paletę interwałów – mamy możliwość skorzystania z dwóch rzadko spotykanych – 3-minutowego i 10-minutowego.
Dużym plusem platformy i funkcją, która dla mnie jest niezwykle użyteczna, jest możliwość naniesienia na wykres kilku instrumentów jednocześnie. Poza głównym instrumentem na wykresie, pozostałe będą wyświetlane w formie wykresu liniowego. Trudno mi powiedzieć jak wiele instrumentów można nanieść na jeden wykres, gdyż po dodaniu dziesiątego zrezygnowałem z dalszych prób. W analizie zdecydowanie wystarczy możliwość dodania 1-2 dodatkowych wykresów, a przy trzecim lub czwartym obszar wykresu i tak staje się nieczytelny.
W kontekście samej analizy, mamy możliwość skorzystania z ze sporej ilości wskaźników. Wybór jest tutaj większy niż w przypadku MetaTradera 4, m.in. ze względu na grupę wskaźników dotyczących wolumenu. Obok nich możemy korzystać ze wskaźników trendu, zmienności i oscylatorów. Minusem jest brak możliwości dodania własnych wskaźników analizy technicznej. W kontekście narzędzi operujących na wykresie, mamy do dyspozycji standardowy zestaw narzędzi, zawierający linie, kanały, kształty a także szereg narzędzi opartych o współczynniki Fibonacciego. Bardzo użyteczną funkcją platformy jest możliwość usunięcia wszystkich elementów znajdujących się na wykresie za pomocą polecenia ‘Remove objects’ – dotyczy to również dodatkowych instrumentów, które dołączyliśmy do pojedynczego wykresu.
Dla wielbicieli dużej liczby wykresów rozczarowaniem może być to, że webowa platforma Capital.com umożliwia obserwowanie i pracę jednocześnie na najwyżej 6 wykresach. Platforma umożliwia wybór jednego z 8 wersji układów okien w przypadku obserwowania jednocześnie więcej niż jednego wykresu. Nie mamy jednak możliwości dostosowywania wielkości wykresów w poszczególnych układach.
Handel na platformie
Co do głównej funkcjonalności każdej platformy transakcyjnej, jaką jest samo zawieranie transakcji, platforma webowa Capital.com oferuje podstawowe możliwości dokonywania operacji zakupu lub sprzedaży. Do zawierania transakcji używamy panelu znajdującego się po prawej stronie obszaru roboczego. Możemy również składać i modyfikować zlecenia bezpośrednio na wykresie. Do wyboru mamy zlecenie po cenie rynkowej, a także jeden rodzaj zlecenia oczekującego – typu Limit. Brak możliwości składania zleceń typu Stop jest bez wątpienia główna wadą platformy. Broker daje oczywiście możliwość ustawiania zleceń typu Stop Loss i Take Profit dla wszystkich transakcji (są to w końcu zlecenia typu Limit).
„Tryb gościa”
Jeśli ktoś chciałby sam przetestować możliwości webowej platformy Capital.com, to jest to niezwykle proste i wygodne. Broker umożliwia korzystanie z platformy w trybie „gościa”, co oznacza brak konieczności pozostawiania jakichkolwiek danych osobistych i kontaktowych. Wystarczy więc wejść na stronę www.capital.com i kliknąć opcję ‘Trade now’. Dzięki temu uzyskamy dostęp do notowań instrumentów, a także możliwość korzystania z narzędzi analizy technicznej na wykresie. Niestety, broker obecnie nie daje możliwości korzystania z rachunków demonstracyjnych, więc nie będziemy mieć możliwość przetestowania aspektów związanych z samym handlem bez otworzenia konta i zdeponowania środków.
Zalety platformy:
- Szeroki wybór wskaźników AT
- Płynne działanie
- Przejrzystość i łatwość korzystania z platformy
- Atrakcyjna wizualnie analiza wykresu
- Możliwość składania zleceń z poziomu wykresu
- Możliwość nałożenia notowań kilku instrumentów na jeden wykres
- Chat ze wsparciem 24/7
Wady platformy:
- Brak zleceń typu ‘Stop’
- Brak możliwości dodawania własnych wskaźników AT (co w pewnym stopniu rekompensuje szeroka paleta wskaźników, dostępna na platformie)
- Wyświetlanie tylko do 6 wykresów jednocześnie
- Brak języka polskiego (opcja ta ma być wkrótce dostępna)
Platforma mobilna
Aplikacja Capital.com jest dostępna zarówno w systemie Android, jak i iOS. Możemy ją pobrać ze Sklepu Play lub AppStore.
Dużym plusem platformy w formie aplikacji mobilnej jest to, że jest ona dostępna w języku polskim. Kolejną zaletą, którą już na początku należy wskazać, jest łatwa możliwość założenia konta handlowego tylko przy pomocy aplikacji. Odbywa się ono poprzez podanie numeru telefonu i adresu e-mail, a także wypełnienie oświadczenia FACTA i ankiety dotyczącej naszego doświadczenia i wiedzy o inwestowaniu. Następnie musimy tylko przesłać dokumenty potwierdzające naszą tożsamość i adres zamieszkania. Przez cały proces rejestracji konta aplikacja wyświetla nam postęp procesu w formie wydłużającego się paska u góry ekranu.
Osobiście korzystam z mobilnych wersji platform głównie do samego zawierania transakcji, gdyż z racji charakterystyki urządzeń mobilnych, platformy te raczej nie za bardzo nadają się do analizowania rynków (poza możliwością przeglądania wykresów). Platforma Capital.com nie jest tutaj wyjątkiem, ale bardzo dobrze sprawdza się w roli terminala do składania zleceń i zawierania transakcji.
W przypadku personalizacji wyglądu platformy mobilnej, nie mamy tutaj zbyt wielu opcji. Tak naprawdę jedyną jest wybór ‘skórki’ – jasnej lub ciemnej (ta druga jest opcją domyślną i jest zdecydowanie przyjemniejsza dla oka). Sama platforma prezentuje się bardzo ciekawie pod względem wizualnym i jest niezwykle prosta w obsłudze.
Analiza instrumentu
W kontekście przeglądania instrumentów, platforma daje możliwość utworzenia własnej ‘Watchlisty’, widocznej w panelu głównym aplikacji. Przy przeglądaniu instrumentów możemy korzystać z kilku dynamicznych filtrów, które pozwolą nam wyświetlić najbardziej popularne instrumenty, walory o najwyższej zmienności, a także te, które zanotowały największy wzrost lub spadek (poprzedniego dnia). Już z perspektywy listy możemy dokonać pierwszej wizualnej oceny danego instrumenty, dzięki miniaturce wykresu, widocznej obok nazwy waloru.
Z ‘Watchlisty’ możemy przejść do okna wybranego instrumentu, które zawiera w pierwszej kolejności wykres i terminal do składania zleceń. Poniżej mamy dostępne również najświeższe wiadomości, a także informacje o instrumencie i godzinach handlu. Jeśli dany rynek jest w tym momencie zamknięty, to odpowiednia informacja pojawi nam się również na wykresie, a terminal do składania zleceń będzie nieaktywny.
W przypadku wyświetlania wykresu mamy możliwość skorzystania z tych samych rodzajów wykresów, jak w przypadku platformy webowej. Mniejsza jest jednak ilość interwałów do wyboru – nie mamy tutaj możliwości skorzystania z interwału 3-minutowego, 10-minutowego i miesięcznego.
Ciekawym elementem jest tzw. Smart Feed, który ma wyświetlać treści odpowiednie dla danego użytkownika – np. najważniejsze wiadomości dotyczące instrumentu, który właśnie analizuje. Smart Feed ma również monitorować zachowania tradera w celu analizowania błędów poznawczych, które mogą wpływać na jego decyzje inwestycyjne i w momencie, w którym ten znajduje się pod wpływem takiego efektu, będzie otrzymywać odpowiednie informacje.
Handel na platformie
Dużo bardziej funkcjonalny jest jednak terminal do składania zleceń i w mojej ocenie zdecydowanie bardziej nadaje się on do handlu niż ten dostępny w wersji webowej. W tej sytuacji bardzo dobre wydaje się preferowane przeze mnie połączenie: analiza i podejmowanie decyzji na platformie webowej i handel z wykorzystaniem aplikacji.
W przypadku terminala w aplikacji mamy możliwość ustalenia alarmów cenowych, a także określenia daty i godziny wygaśnięcia zlecenia oczekującego (niestety również mamy do dyspozycji wyłącznie zlecenie typu Limit). Przy składaniu zlecenia od razu określamy także odległość zleceń Stop Loss i Take Profit.
Zabezpieczenia przed niechcianym dostępem
Przy korzystaniu z platform transakcyjnych na urządzeniach mobilnych niezwykle ważne są kwestie bezpieczeństwa. Jeśli telefon zostanie nam na przykład skradziony, to jego ‘nowy właściciel’ może doszczętnie wyczyścić nasze konto handlowe, jeśli nie jest ono dostatecznie zabezpieczone. W przypadku aplikacji Capital.com mamy dwa poziomy zabezpieczeń przed niechcianym wejściem na nasze konto handlowe. Pierwszym jest ustalenie hasła dostępu, a drugim kod PIN lub czytnik linii papilarnych (jeśli nasz telefon obsługuje tę funkcję).
Zalety Platformy:
- Wygodny i funkcjonalny terminal do tradingu
- Zabezpieczenie kodem PIN lub czytnikiem linii papilarnych
- Język polski
- Możliwość łatwego i szybkiego założenia konta handlowego poprzez samą aplikację
- Oparty na AI feed wyświetlający najbardziej interesujące i odpowiednie dla danego użytkownika wiadomości
- Szeroki wybór rynków: Forex, akcje, indeksy, surowce i kryptowaluty
- Chat ze wsparciem 24/7
Wady platformy:
- Brak obsługi zleceń typu Stop
Capital.com udostępnia również aplikację edukacyjną InvestMate, która ma nam pomóc w nauce profesjonalnego inwestowania. Niestety, Sklep Play informuje mnie, że produkt ten nie jest dostępny w Polsce. Nie mogę więc ocenić, czy jest to użyteczne narzędzie.
Podsumowanie
Plusy i minusy platform transakcyjnych Capital.com wymieniłem w podsumowaniu każdej z nich z osobna. Myślę, że w przypadku korzystania z usług brokera Capital.com, najwygodniejszą opcją jest posługiwanie się obiema platformami jednocześnie. Platforma webowa powinna służyć nam do przeprowadzania analiz instrumentów finansowych i podejmowania decyzji inwestycyjnych, a platforma mobilna do egzekucji tych decyzji. Dzięki temu wykorzystujemy główne zalety obu rozwiązań przygotowanych przez brokera. Zachęcam do przetestowania samemu rozwiązań proponowanych przez Capital.com, gdyż dzięki ‘trybowi gościa’, jest to możliwe w każdej chwili, bez potrzeby rejestrowania konta handlowego.
Komentarze
Sortuj według: Najistotniejsze
Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję