Ostatnie 30 dni | Ostatnie 90 dni | Ostatnie 180 dni | Ostatnie 365 dni | |
---|---|---|---|---|
Najwyższy kurs | 2.169277 | 2.451347 | 2.451347 | 2.747761 |
Najniższy kurs | 2.099413 | 2.099413 | 2.093733 | 2.047962 |
Kurs średni | 2.12881 | 2.217215 | 2.223115 | 2.27718 |
Jednym ze skutków pandemii okazała się zmiana nawyków żywieniowych Polaków. Jak wynika z danych aplikacji Listonic, w ciągu ostatnich czterech miesięcy aż o 80% częściej niż w analogicznym okresie 2019 roku, do list zakupowych dodawaliśmy artykuły wysokoprzetworzone, z długim terminem przydatności oraz „instant”. Obok chleba tostowego, lodów oraz chipsów, w naszych koszykach 50% częściej lądował również alkohol, głównie piwo i wino.
Jak pokazują dane Listonic od lipca do października 2020 roku konsumenci planowali kupić o 45% produktów spożywczych więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. 50% częściej do list zakupowych dodawaliśmy jajka, pomidory i ziemniaki, a 40 % częściej cebulę, mleko, masło i chleb. W 2019 roku wartość przeciętnego koszyka z tymi produktami wynosiła około 37 zł, natomiast z powodu inflacji i wzmożonego popytu, za te same artykuły konsument zapłaci dziś blisko 42 zł, czyli prawie 14% więcej.
Sytuacja epidemiczna w kraju sprawiła, że w okresie lipiec-październik br. Polacy znacznie chętniej niż w analogicznym czasie minionego roku sięgali po niezdrowe przekąski oraz wysokokaloryczne produkty. O prawie 90% wzrosła częstotliwość dodawania do list zakupowych lodów i chipsów, przy czym największe zainteresowanie tego typu artykułami odnotowano w miesiącach wakacyjnych. Z danych Listonic wynika również, że o 50% częściej planowaliśmy także zakup alkoholu, głównie piwa i wina.
Od lipca br. jesteśmy świadkami prawdziwego boomu zakupowego na produkty wysokokaloryczne oraz tzw. „comfort food”, czyli artykuły, które wpływają na poprawę naszego samopoczucia. Nic w tym dziwnego – obecna sytuacja jest wyjątkowo trudna – musieliśmy ograniczyć wyjścia i spotkania, więcej czasu przymusowo spędzamy w domach, co przyczynia się do wzrostu poziomu stresu, który…zajadamy – tłumaczy Emil Krzemiński, B2B Sales & Marketing Team Manager w Listonic.
Z danych Listonic wynika, że na listach zakupowych regularnie widnieją wysokoprzetworzone produkty oraz takie, z których możemy szybko przygotować posiłki. Artykuły te w analogicznym okresie ubiegłego roku nie cieszyły się tak dużą popularnością.
Ponad 60% wzrost zainteresowania zakupem zanotowały parówki oraz kabanosy. O 50% częściej Polacy wkładają też do koszyków pomidory w puszce, ketchup, kefir czy majonez. Konsumenci ze wzmożoną częstotliwością planowali także zakup śmietany 30% – przyrost o prawie 70% w porównaniu do zeszłorocznego okresu. Dużo większym zainteresowaniem cieszą się również: ser feta (+65%), drożdże (+52%) oraz jogurty naturalne (+49%).
Większość z nas, wybierając się na zakupy, niezmiennie od kilku lat do koszyka wkłada te same produkty – najczęściej nabiał, mięso oraz warzywa. W tym roku trend się zmienił, na listy coraz częściej trafiają artykuły wysokokaloryczne oraz tzw. dania „instant”, czyli takie, które możemy wyjąć z opakowania i od razu zjeść lub łatwo przygotować. Jednak nie wszystkie nawyki żywieniowe Polaków zmieniły się na gorsze – oprócz przetworzonej żywności, częściej planowaliśmy też kupno warzyw i owoców. W ostatnich czterech miesiącach ponad 70% częściej niż rok temu na listy zakupowe wpisywaliśmy też rukolę, 60% - pieczarki, a 50% ziemniaki, paprykę i cukinię – dodaje Emil Krzemiński, B2B Sales & Marketing Team Manager w Listonic.
Z danych aplikacji Listonic wynika, że w porównaniu do ubiegłego roku zmieniła się zarówno wielkość koszyka zakupowego Polaków, jak i jego zawartość dużo częściej sięgamy po produkty wysokokaloryczne i wysokoprzetworzone. Na listy trafiają również licznie artykuły z kategorii „instant”, jednak – co pocieszające – w towarzystwie warzyw i owoców.
***
O Listonic:
Listonic to aplikacja mobilna do tworzenia list zakupów, najlepsza w swojej kategorii według użytkowników Google Play
w Polsce, USA, UK, Francji, Włoszech, a także w 30 innych krajach na świecie. Jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich biznesów związanych IT związanych z aplikacjami mobilnymi, założony w 2008 roku przez trzech studentów Politechniki Łódzkiej. Zdobywca wielu nagród i wyróżnień, m.in.: jedna z flagowych aplikacji użytkowych na Androida według Google, Aplikacja Roku 2013 według Magazynu T3, najlepsza polska aplikacja mobilna w 2013 roku TNW Polish Startups Awards, najlepsza aplikacja w kategorii m-commerce w konkursie Mobile Trends Awards, jedna z Najbardziej Kreatywnych firm w Biznesie według Brief, 2. miejsce w konkursie Master Card na najlepszą aplikację zakupową w Polsce.
EUR | GBP | USD | CHF | CAD | PLN | AUD | CZK | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
EUR | 1 | 0.833415 | 1.115348 | 0.941823 | 1.503461 | 4.278331 | 1.619404 | 25.15835 |
GBP | 1.199883 | 1 | 1.338287 | 1.130078 | 1.803977 | 5.133497 | 1.943095 | 30.187075 |
USD | 0.896581 | 0.747224 | 1 | 0.844421 | 1.347975 | 3.835871 | 1.451927 | 22.5565 |
CHF | 1.06177 | 0.884895 | 1.184244 | 1 | 1.59633 | 4.542605 | 1.719435 | 26.71239 |
ZMW | PHP |
---|---|
1 ZMW | 2.129122 PHP |
2 ZMW | 4.258244 PHP |
3 ZMW | 6.387366 PHP |
5 ZMW | 10.645610 PHP |
10 ZMW | 21.291220 PHP |
20 ZMW | 42.582440 PHP |
25 ZMW | 53.228050 PHP |
50 ZMW | 106.456100 PHP |
100 ZMW | 212.912200 PHP |
500 ZMW | 1064.561000 PHP |
1000 ZMW | 2129.122000 PHP |
2000 ZMW | 4258.244000 PHP |
5000 ZMW | 10645.610000 PHP |
10000 ZMW | 21291.220000 PHP |
PHP | ZMW |
---|---|
1 PHP | 0.469677 ZMW |
2 PHP | 0.939354 ZMW |
3 PHP | 1.409031 ZMW |
5 PHP | 2.348385 ZMW |
10 PHP | 4.696770 ZMW |
20 PHP | 9.393540 ZMW |
25 PHP | 11.741925 ZMW |
50 PHP | 23.483850 ZMW |
100 PHP | 46.967700 ZMW |
500 PHP | 234.838500 ZMW |
1000 PHP | 469.677000 ZMW |
2000 PHP | 939.354000 ZMW |
5000 PHP | 2348.385000 ZMW |
10000 PHP | 4696.770000 ZMW |
ZMW | PHP |
---|---|
1 ZMW | 2.129122 PHP |
2 ZMW | 4.258244 PHP |
3 ZMW | 6.387366 PHP |
5 ZMW | 10.645610 PHP |
10 ZMW | 21.291220 PHP |
20 ZMW | 42.582440 PHP |
25 ZMW | 53.228050 PHP |
50 ZMW | 106.456100 PHP |
100 ZMW | 212.912200 PHP |
500 ZMW | 1064.561000 PHP |
1000 ZMW | 2129.122000 PHP |
2000 ZMW | 4258.244000 PHP |
5000 ZMW | 10645.610000 PHP |
10000 ZMW | 21291.220000 PHP |