Ostatnie 30 dni | Ostatnie 90 dni | Ostatnie 180 dni | Ostatnie 365 dni | |
---|---|---|---|---|
Najwyższy kurs | 1.665295 | 1.805466 | 1.824377 | 2.069228 |
Najniższy kurs | 1.630089 | 1.630089 | 1.630089 | 1.630089 |
Kurs średni | 1.644639 | 1.708286 | 1.746468 | 1.818912 |
Turecka lira (TRY) to oficjalna waluta Republiki Turcji. Lira turecka jest używana od 1 stycznia 2005 roku, zastępując starą lirę turecką. Kod waluty to TRY, a jej skrót to ₺.
Turecka lira dzieli się na 100 kuruş. Monety i banknoty w obiegu przedstawiają różne elementy związane z historią, kulturą i dziedzictwem Turcji.
Turecka lira jest emitowana przez Bank Centralny Republiki Turcji (CBRT), który odpowiada za kontrolę podaży pieniądza i stabilność finansową kraju. Kurs liry tureckiej do innych walut zależy od wielu czynników, w tym od decyzji banku centralnego, sytuacji gospodarczej oraz wydarzeń międzynarodowych.
Warto zauważyć, że turecka lira doświadczyła mocnych wahań w przeszłości, a jej kurs może być podatny na zmiany związane z sytuacją gospodarczą i polityczną w Turcji.
Jednym ze skutków pandemii okazała się zmiana nawyków żywieniowych Polaków. Jak wynika z danych aplikacji Listonic, w ciągu ostatnich czterech miesięcy aż o 80% częściej niż w analogicznym okresie 2019 roku, do list zakupowych dodawaliśmy artykuły wysokoprzetworzone, z długim terminem przydatności oraz „instant”. Obok chleba tostowego, lodów oraz chipsów, w naszych koszykach 50% częściej lądował również alkohol, głównie piwo i wino.
Jak pokazują dane Listonic od lipca do października 2020 roku konsumenci planowali kupić o 45% produktów spożywczych więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. 50% częściej do list zakupowych dodawaliśmy jajka, pomidory i ziemniaki, a 40 % częściej cebulę, mleko, masło i chleb. W 2019 roku wartość przeciętnego koszyka z tymi produktami wynosiła około 37 zł, natomiast z powodu inflacji i wzmożonego popytu, za te same artykuły konsument zapłaci dziś blisko 42 zł, czyli prawie 14% więcej.
Sytuacja epidemiczna w kraju sprawiła, że w okresie lipiec-październik br. Polacy znacznie chętniej niż w analogicznym czasie minionego roku sięgali po niezdrowe przekąski oraz wysokokaloryczne produkty. O prawie 90% wzrosła częstotliwość dodawania do list zakupowych lodów i chipsów, przy czym największe zainteresowanie tego typu artykułami odnotowano w miesiącach wakacyjnych. Z danych Listonic wynika również, że o 50% częściej planowaliśmy także zakup alkoholu, głównie piwa i wina.
Od lipca br. jesteśmy świadkami prawdziwego boomu zakupowego na produkty wysokokaloryczne oraz tzw. „comfort food”, czyli artykuły, które wpływają na poprawę naszego samopoczucia. Nic w tym dziwnego – obecna sytuacja jest wyjątkowo trudna – musieliśmy ograniczyć wyjścia i spotkania, więcej czasu przymusowo spędzamy w domach, co przyczynia się do wzrostu poziomu stresu, który…zajadamy – tłumaczy Emil Krzemiński, B2B Sales & Marketing Team Manager w Listonic.
Z danych Listonic wynika, że na listach zakupowych regularnie widnieją wysokoprzetworzone produkty oraz takie, z których możemy szybko przygotować posiłki. Artykuły te w analogicznym okresie ubiegłego roku nie cieszyły się tak dużą popularnością.
Ponad 60% wzrost zainteresowania zakupem zanotowały parówki oraz kabanosy. O 50% częściej Polacy wkładają też do koszyków pomidory w puszce, ketchup, kefir czy majonez. Konsumenci ze wzmożoną częstotliwością planowali także zakup śmietany 30% – przyrost o prawie 70% w porównaniu do zeszłorocznego okresu. Dużo większym zainteresowaniem cieszą się również: ser feta (+65%), drożdże (+52%) oraz jogurty naturalne (+49%).
Większość z nas, wybierając się na zakupy, niezmiennie od kilku lat do koszyka wkłada te same produkty – najczęściej nabiał, mięso oraz warzywa. W tym roku trend się zmienił, na listy coraz częściej trafiają artykuły wysokokaloryczne oraz tzw. dania „instant”, czyli takie, które możemy wyjąć z opakowania i od razu zjeść lub łatwo przygotować. Jednak nie wszystkie nawyki żywieniowe Polaków zmieniły się na gorsze – oprócz przetworzonej żywności, częściej planowaliśmy też kupno warzyw i owoców. W ostatnich czterech miesiącach ponad 70% częściej niż rok temu na listy zakupowe wpisywaliśmy też rukolę, 60% - pieczarki, a 50% ziemniaki, paprykę i cukinię – dodaje Emil Krzemiński, B2B Sales & Marketing Team Manager w Listonic.
Z danych aplikacji Listonic wynika, że w porównaniu do ubiegłego roku zmieniła się zarówno wielkość koszyka zakupowego Polaków, jak i jego zawartość dużo częściej sięgamy po produkty wysokokaloryczne i wysokoprzetworzone. Na listy trafiają również licznie artykuły z kategorii „instant”, jednak – co pocieszające – w towarzystwie warzyw i owoców.
***
O Listonic:
Listonic to aplikacja mobilna do tworzenia list zakupów, najlepsza w swojej kategorii według użytkowników Google Play
w Polsce, USA, UK, Francji, Włoszech, a także w 30 innych krajach na świecie. Jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich biznesów związanych IT związanych z aplikacjami mobilnymi, założony w 2008 roku przez trzech studentów Politechniki Łódzkiej. Zdobywca wielu nagród i wyróżnień, m.in.: jedna z flagowych aplikacji użytkowych na Androida według Google, Aplikacja Roku 2013 według Magazynu T3, najlepsza polska aplikacja mobilna w 2013 roku TNW Polish Startups Awards, najlepsza aplikacja w kategorii m-commerce w konkursie Mobile Trends Awards, jedna z Najbardziej Kreatywnych firm w Biznesie według Brief, 2. miejsce w konkursie Master Card na najlepszą aplikację zakupową w Polsce.
EUR | GBP | USD | CHF | CAD | PLN | AUD | CZK | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
EUR | 1 | 0.83525 | 1.116811 | 0.939488 | 1.510323 | 4.278002 | 1.615994 | 25.143347 |
GBP | 1.197247 | 1 | 1.337098 | 1.124798 | 1.808229 | 5.121823 | 1.934743 | 30.102785 |
USD | 0.895407 | 0.747888 | 1 | 0.841224 | 1.352353 | 3.830552 | 1.446972 | 22.513524 |
CHF | 1.06441 | 0.889048 | 1.188745 | 1 | 1.607603 | 4.553547 | 1.72008 | 26.762828 |
TRY | PHP |
---|---|
1 TRY | 1.639138 PHP |
2 TRY | 3.278276 PHP |
3 TRY | 4.917414 PHP |
5 TRY | 8.195690 PHP |
10 TRY | 16.391380 PHP |
20 TRY | 32.782760 PHP |
25 TRY | 40.978450 PHP |
50 TRY | 81.956900 PHP |
100 TRY | 163.913800 PHP |
500 TRY | 819.569000 PHP |
1000 TRY | 1639.138000 PHP |
2000 TRY | 3278.276000 PHP |
5000 TRY | 8195.690000 PHP |
10000 TRY | 16391.380000 PHP |
PHP | TRY |
---|---|
1 PHP | 0.610077 TRY |
2 PHP | 1.220154 TRY |
3 PHP | 1.830231 TRY |
5 PHP | 3.050385 TRY |
10 PHP | 6.100770 TRY |
20 PHP | 12.201540 TRY |
25 PHP | 15.251925 TRY |
50 PHP | 30.503850 TRY |
100 PHP | 61.007700 TRY |
500 PHP | 305.038500 TRY |
1000 PHP | 610.077000 TRY |
2000 PHP | 1220.154000 TRY |
5000 PHP | 3050.385000 TRY |
10000 PHP | 6100.770000 TRY |
TRY | PHP |
---|---|
1 TRY | 1.639138 PHP |
2 TRY | 3.278276 PHP |
3 TRY | 4.917414 PHP |
5 TRY | 8.195690 PHP |
10 TRY | 16.391380 PHP |
20 TRY | 32.782760 PHP |
25 TRY | 40.978450 PHP |
50 TRY | 81.956900 PHP |
100 TRY | 163.913800 PHP |
500 TRY | 819.569000 PHP |
1000 TRY | 1639.138000 PHP |
2000 TRY | 3278.276000 PHP |
5000 TRY | 8195.690000 PHP |
10000 TRY | 16391.380000 PHP |