Ostatnie 30 dni | Ostatnie 90 dni | Ostatnie 180 dni | Ostatnie 365 dni | |
---|---|---|---|---|
Najwyższy kurs | 2.414373 | 2.414373 | 2.414373 | 2.419945 |
Najniższy kurs | 2.375822 | 2.270877 | 2.264049 | 2.264049 |
Kurs średni | 2.39582 | 2.340275 | 2.324639 | 2.350119 |
Jednym ze skutków pandemii okazała się zmiana nawyków żywieniowych Polaków. Jak wynika z danych aplikacji Listonic, w ciągu ostatnich czterech miesięcy aż o 80% częściej niż w analogicznym okresie 2019 roku, do list zakupowych dodawaliśmy artykuły wysokoprzetworzone, z długim terminem przydatności oraz „instant”. Obok chleba tostowego, lodów oraz chipsów, w naszych koszykach 50% częściej lądował również alkohol, głównie piwo i wino.
Jak pokazują dane Listonic od lipca do października 2020 roku konsumenci planowali kupić o 45% produktów spożywczych więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. 50% częściej do list zakupowych dodawaliśmy jajka, pomidory i ziemniaki, a 40 % częściej cebulę, mleko, masło i chleb. W 2019 roku wartość przeciętnego koszyka z tymi produktami wynosiła około 37 zł, natomiast z powodu inflacji i wzmożonego popytu, za te same artykuły konsument zapłaci dziś blisko 42 zł, czyli prawie 14% więcej.
Sytuacja epidemiczna w kraju sprawiła, że w okresie lipiec-październik br. Polacy znacznie chętniej niż w analogicznym czasie minionego roku sięgali po niezdrowe przekąski oraz wysokokaloryczne produkty. O prawie 90% wzrosła częstotliwość dodawania do list zakupowych lodów i chipsów, przy czym największe zainteresowanie tego typu artykułami odnotowano w miesiącach wakacyjnych. Z danych Listonic wynika również, że o 50% częściej planowaliśmy także zakup alkoholu, głównie piwa i wina.
Od lipca br. jesteśmy świadkami prawdziwego boomu zakupowego na produkty wysokokaloryczne oraz tzw. „comfort food”, czyli artykuły, które wpływają na poprawę naszego samopoczucia. Nic w tym dziwnego – obecna sytuacja jest wyjątkowo trudna – musieliśmy ograniczyć wyjścia i spotkania, więcej czasu przymusowo spędzamy w domach, co przyczynia się do wzrostu poziomu stresu, który…zajadamy – tłumaczy Emil Krzemiński, B2B Sales & Marketing Team Manager w Listonic.
Z danych Listonic wynika, że na listach zakupowych regularnie widnieją wysokoprzetworzone produkty oraz takie, z których możemy szybko przygotować posiłki. Artykuły te w analogicznym okresie ubiegłego roku nie cieszyły się tak dużą popularnością.
Ponad 60% wzrost zainteresowania zakupem zanotowały parówki oraz kabanosy. O 50% częściej Polacy wkładają też do koszyków pomidory w puszce, ketchup, kefir czy majonez. Konsumenci ze wzmożoną częstotliwością planowali także zakup śmietany 30% – przyrost o prawie 70% w porównaniu do zeszłorocznego okresu. Dużo większym zainteresowaniem cieszą się również: ser feta (+65%), drożdże (+52%) oraz jogurty naturalne (+49%).
Większość z nas, wybierając się na zakupy, niezmiennie od kilku lat do koszyka wkłada te same produkty – najczęściej nabiał, mięso oraz warzywa. W tym roku trend się zmienił, na listy coraz częściej trafiają artykuły wysokokaloryczne oraz tzw. dania „instant”, czyli takie, które możemy wyjąć z opakowania i od razu zjeść lub łatwo przygotować. Jednak nie wszystkie nawyki żywieniowe Polaków zmieniły się na gorsze – oprócz przetworzonej żywności, częściej planowaliśmy też kupno warzyw i owoców. W ostatnich czterech miesiącach ponad 70% częściej niż rok temu na listy zakupowe wpisywaliśmy też rukolę, 60% - pieczarki, a 50% ziemniaki, paprykę i cukinię – dodaje Emil Krzemiński, B2B Sales & Marketing Team Manager w Listonic.
Z danych aplikacji Listonic wynika, że w porównaniu do ubiegłego roku zmieniła się zarówno wielkość koszyka zakupowego Polaków, jak i jego zawartość dużo częściej sięgamy po produkty wysokokaloryczne i wysokoprzetworzone. Na listy trafiają również licznie artykuły z kategorii „instant”, jednak – co pocieszające – w towarzystwie warzyw i owoców.
***
O Listonic:
Listonic to aplikacja mobilna do tworzenia list zakupów, najlepsza w swojej kategorii według użytkowników Google Play
w Polsce, USA, UK, Francji, Włoszech, a także w 30 innych krajach na świecie. Jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich biznesów związanych IT związanych z aplikacjami mobilnymi, założony w 2008 roku przez trzech studentów Politechniki Łódzkiej. Zdobywca wielu nagród i wyróżnień, m.in.: jedna z flagowych aplikacji użytkowych na Androida według Google, Aplikacja Roku 2013 według Magazynu T3, najlepsza polska aplikacja mobilna w 2013 roku TNW Polish Startups Awards, najlepsza aplikacja w kategorii m-commerce w konkursie Mobile Trends Awards, jedna z Najbardziej Kreatywnych firm w Biznesie według Brief, 2. miejsce w konkursie Master Card na najlepszą aplikację zakupową w Polsce.
EUR | GBP | USD | CHF | CAD | PLN | AUD | CZK | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
EUR | 1 | 0.834132 | 1.116154 | 0.94725 | 1.506065 | 4.276831 | 1.623511 | 25.14368 |
GBP | 1.198851 | 1 | 1.338103 | 1.135612 | 1.805548 | 5.127285 | 1.946348 | 30.143538 |
USD | 0.895933 | 0.747326 | 1 | 0.848672 | 1.349333 | 3.831755 | 1.454557 | 22.527062 |
CHF | 1.055688 | 0.880583 | 1.178311 | 1 | 1.589934 | 4.514999 | 1.713921 | 26.543881 |
PHP | NPR |
---|---|
1 PHP | 2.389324 NPR |
2 PHP | 4.778648 NPR |
3 PHP | 7.167972 NPR |
5 PHP | 11.946620 NPR |
10 PHP | 23.893240 NPR |
20 PHP | 47.786480 NPR |
25 PHP | 59.733100 NPR |
50 PHP | 119.466200 NPR |
100 PHP | 238.932400 NPR |
500 PHP | 1194.662000 NPR |
1000 PHP | 2389.324000 NPR |
2000 PHP | 4778.648000 NPR |
5000 PHP | 11946.620000 NPR |
10000 PHP | 23893.240000 NPR |
NPR | PHP |
---|---|
1 NPR | 0.418528 PHP |
2 NPR | 0.837056 PHP |
3 NPR | 1.255584 PHP |
5 NPR | 2.092640 PHP |
10 NPR | 4.185280 PHP |
20 NPR | 8.370560 PHP |
25 NPR | 10.463200 PHP |
50 NPR | 20.926400 PHP |
100 NPR | 41.852800 PHP |
500 NPR | 209.264000 PHP |
1000 NPR | 418.528000 PHP |
2000 NPR | 837.056000 PHP |
5000 NPR | 2092.640000 PHP |
10000 NPR | 4185.280000 PHP |
PHP | NPR |
---|---|
1 PHP | 2.389324 NPR |
2 PHP | 4.778648 NPR |
3 PHP | 7.167972 NPR |
5 PHP | 11.946620 NPR |
10 PHP | 23.893240 NPR |
20 PHP | 47.786480 NPR |
25 PHP | 59.733100 NPR |
50 PHP | 119.466200 NPR |
100 PHP | 238.932400 NPR |
500 PHP | 1194.662000 NPR |
1000 PHP | 2389.324000 NPR |
2000 PHP | 4778.648000 NPR |
5000 PHP | 11946.620000 NPR |
10000 PHP | 23893.240000 NPR |