W MAKROmapie z 29.08.2022 przedstawiliśmy prognozę dotyczącą perspektyw kształtowania się popytu na dobra trwałego użytku w Polsce. Przedmiotem poniższej analizy jest rozliczenie prognozy sprzed ponad roku oraz przedstawienie nowej, uwzględniającej dane, które napłynęły od tamtego czasu.
Dla przypomnienia, w naszej analizie popyt gospodarstw domowych na dobra trwałego użytku przybliżyliśmy kwartalnymi przychodami netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów w kategorii „sprzedaż detaliczna mebli, sprzętu oświetleniowego i pozostałych artykułów użytku domowego prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach”. Źródłem danych jest PONT Info i dotyczą one firm zatrudniających co najmniej 50 osób. Popyt w tej kategorii można zdekomponować na dwie składowe. Pierwszą składową jest popyt zgłaszany przez gospodarstwa domowe, które wprowadzają się do nowego mieszkania (domu) lub robią jego generalny remont i potrzebują je urządzić. Drugą składową popytu jest popyt zgłaszany przez gospodarstwa domowe, które doposażają swoje mieszkanie (dom) lub wymieniają dobra trwałego użytku na nowsze. Takie podejście pozwala ująć szerokie spektrum popytu na dobra trwałe.
Źródłem naszej prognozy dotyczącej perspektyw popytu gospodarstw domowych na dobra trwałego użytku był model ekonometryczny, w którym przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów w kategorii „sprzedaż detaliczna mebli, sprzętu oświetleniowego i pozostałych artykułów użytku domowego prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach” objaśniliśmy przez następujące zmienne:
- Mieszkania i domy w budowie. Celem tej zmiennej jest przybliżenie popytu na dobra trwałe zgłaszanego przez gospodarstwa domowe, które wprowadzają się do nowego mieszkania (domu) lub robią jego generalny remont. Im więcej mieszkań i domów w budowie, tym wyższy przyszły popyt na meble, sprzęt oświetleniowy i pozostałe artykuły użytku domowego.
- Kredyt konsumpcyjny. Zmienna ta przybliża popyt na dobra trwałe zgłaszany przez gospodarstwa domowe, które finansują ich zakup kredytem konsumpcyjnym. W konsekwencji im wyższe tempo wzrostu wolumenu udzielanych kredytów konsumpcyjnych, tym wyższa sprzedaż detaliczna mebli, sprzętu oświetleniowego i pozostałych artykułów użytku domowego.
- Kurs EURPLN. Branża meblarska w Polsce charakteryzuje się wysokim udziałem sprzedaży na eksport w strukturze przychodów. W konsekwencji wzrost kursu EURPLN prowadzi do zwiększenia konkurencyjności polskiego eksportu. To z kolei podbija krajowe ceny prowadząc do wzrostu nominalnej sprzedaży.
Prognozowana przez nas ścieżka sprzedaży w kategorii „sprzedaż detaliczna mebli, sprzętu oświetleniowego i pozostałych artykułów użytku domowego prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach” ukształtowała się średnio o ok. 12% powyżej ścieżki sprzedaży, która się ostatecznie zrealizowała. Błąd prognozy wynikał z dwóch czynników. Po pierwsze, założyliśmy zbyt silne osłabienie kursu EURPLN, którego oczekiwaliśmy wraz ze zmniejszającym się dysparytetem stóp procentowych w Polsce oraz w strefie euro. Po drugie, zależność pomiędzy liczbą mieszkań w trakcie budowy a liczbą oddanych mieszkań wyraźnie osłabła w ostatnich kwartałach. Zgodnie z informacjami płynącymi z branży, w ostatnich kwartałach deweloperzy wolniej realizowali istniejące przedsięwzięcia z uwagi na obawy m.in. o popyt na lokale oraz wyhamowanie dotychczasowego wzrostu cen nieruchomości. Ograniczenie liczby oddawanych mieszkań miało na celu utrzymanie wysokich marż deweloperów (por. MAKROmapa z 16.10.2023).
Po przeanalizowaniu błędu naszej prognozy oszacowaliśmy ponownie nasz model. Na uwagę zasługuje spadek znaczenia zmiennej „mieszkania i domy w budowie” oraz obniżenie jej istotności statystycznej. Uważamy jednak, że zakłócenie relacji pomiędzy liczbą mieszkań i domów w budowie a liczbą mieszkań i domów oddanych do użytku, które mają bezpośredni wpływ na popyt na dobra trwałe jest przejściowe i w kolejnych kwartałach odzyska ona siłę obserwowaną w przeszłości. Z tego powodu zdecydowaliśmy się nie modyfikować specyfikacji naszego modelu.
Zgodnie z naszą nową prognozą oczekujemy, że najbliższy rok przyniesie dalsze obniżenie przychodów netto ze sprzedaży w kategorii „sprzedaż detaliczna mebli, sprzętu oświetleniowego i pozostałych artykułów użytku domowego prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach”. Będzie on wynikał z obserwowanego w ostatnich kwartałach wyraźnego spowolnienia aktywności w budownictwie mieszkaniowym oraz założonej przez nas aprecjacji kursu złotego względem euro. Czynnikiem ograniczającym sprzedaż w tej kategorii będzie również ograniczony wzrost akcji kredytowej w segmencie kredytów konsumpcyjnych w warunkach utrzymujących się wysokich stóp procentowych. Rozpoczynające się obecnie ożywienie aktywności w budownictwie mieszkaniowym znajdzie odzwierciedlenie w wyższej sprzedaży detalicznej mebli, sprzętu oświetleniowego oraz pozostałych artykułów użytku domowego poza horyzontem naszej prognozy, czyli na przełomie lat 2024/2025. Z tego powodu uważamy, że choć najbliższe kwartały przyniosą ożywienie konsumpcji (por. tabela kwartalna), to branża meblarska nie będzie jego głównym beneficjentem.
Zobacz także: Ten kraj korzysta na wysokich cenach surowców - rekordowa nadwyżka
Komentarze
Sortuj według: Najistotniejsze
Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję