W listopadzie sprzedaż detaliczna w cenach stałych odnotowała spadek o 0,3% r/r po wzroście o 2,8% r/r miesiąc wcześniej. Dane były słabsze od naszych oczekiwań (+0,7% r/r) i konsensusu rynkowego (1,4% r/r). Po usunięciu czynników sezonowych sprzedaż detaliczna skurczyła się o 0,8% m/m po pięciu miesiącach z rzędu wzrostów o średnio 1,5% miesięcznie.
Zawiniły” wyższe ceny paliw (+8,8% m/m w listopadzie), skutkujące mocnym spadkiem ich sprzedaży w cenach stałych. Grudniowe badanie nastrojów konsumenckich GUS wskazuje na nieznaczne pogorszenie bieżących nastrojów gospodarstw domowych, przy czym nastroje przyszłe uległy dalszej poprawie. Z tych względów nasz bazowy scenariusz pozostaje w mocy. W nadchodzących miesiącach spodziewamy się normalizacji sytuacji oraz kontynuacji odbicia popytu konsumpcyjnego wobec poprawiającej się pozycji dochodowej gospodarstw domowych i postępującego ożywienia gospodarczego.
Za spadek sprzedaży w największym stopniu odpowiada obniżenie popytu na paliwa. We wrześniu oraz październiku sprzedaż paliw mocno zwiększyła się w ujęciu r/r w wyniku niższych cen. W listopadzie ceny paliw mocno wzrosły, co przełożyło się na ograniczenie popytu na paliwa o 0,9% r/r oraz 18,7% m/m. W listopadzie motoryzacja pozostała koniem pociągowym (+11,8% r/r). Popyt na produkty związane ze zdrowiem i urodą wzmocnił się (do +4,1% r/r). Ciągle słabo ma się sprzedaż produktów związanych z czasem wolnym oraz dóbr trwałego użytku, przy czym spadki są coraz mniejsze. W listopadzie pogłębiły się spadki r/r sprzedaży żywności oraz odzieży i obuwia. W ujęciu m/m widać sezonowy popyt przedświąteczny i ten związany z wyprzedażami, szczególnie w kategoriach prasa/książki, odzież, meble/sprzęt rtv i agd, zdrowie/uroda.
Mocny wzrost sprzedaży online wskazuje na podwyższony popyt przedświąteczny i ten związany z wyprzedażami. W listopadzie sprzedaż online w cenach bieżących wyraźnie wzrosła, o 27,2% m/m, po także relatywnie mocnym wzroście o 13,4% m/m w październiku. Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” wyraźnie się poprawił, częściowo odpowiada za to efekt sezonowy związany z zakupami przedświątecznymi i wyprzedażami. W porównaniu z październikiem, w listopadzie najbardziej i znacząco w sprzedaży online zwiększył się udział w kategoriach „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach”, „tekstylia, odzież, obuwie” oraz „meble, rtv, agd” (zmiana w zakresie 3,7-6,1 p.p).
Komentarze
Sortuj według: Najistotniejsze
Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję