Dynamika sprzedaży detalicznej w kwietniu w ujęciu r/r była po raz trzeci z rzędu mocno ujemna. Spadek sprzedaży detalicznej w cenach stałych pozostał w kwietniu taki sam jak w marcu i wyniósł 7,3% r/r. Ten odczyt był niższy od naszych oczekiwań i jednocześnie wyższy od oczekiwań rynku. Po wyrównaniu sezonowym, po dwóch miesiącach spadku, sprzedaż w kwietniu ‘23 wzrosła o 1,1% m/m.
Odbicie jest obiecujące, ale należy zwrócić uwagę, że następuje pod dwóch z rzędu miesiącach silnego spadku m/m. Niemniej jednak biorąc pod uwagę wzrost sprzedaży detalicznej m/m w kwietniu, konsumentów oceniających z miesiąca na miesiąc swoją sytuację mniej pesymistycznie, odporność polskiego rynku pracy na bieżące spowolnienie aktywności gospodarczej oraz obniżającą inflację możemy „ostrożnie” wnioskować, że negatywne tendencje w konsumpcji gospodarstw domowych wyhamowują w bieżącym kwartale.
Dane o sprzedaży za kwiecień były pod wpływem efektów bazowych. W kwietniu w ujęciu r/r sprzedaż detaliczna wzrosła tylko w 1 kategorii - tekstylia, odzież i obuwie (0,6% r/r). Największe spadki sprzedaży r/r w kwietniu wystąpiły dla prasy, książek i w wyspecjalizowanych sklepach (-14,7% r/r), mebli, rtv i agd (-14,7% r/r) oraz dla paliw (-14,5% r/r). Kwiecień br. jest jednak miesiącem, kiedy w ujęciu r/r wystąpiły pewne efekty bazowe związane ze wzmożonymi zakupami pomocowymi dla uchodźców z Ukrainy rok wcześniej. Te raczej zredukowały nadchodzące już osłabienie, ale w tym roku, przy obserwowanym ujemnym bilansie migrantów z Ukrainy, mogą działać w drugim kierunku – in minus. W marcu ’22 sprzedaż detaliczna ogółem wzrosła o 19% r/r. Największe wzrosty r/r w sprzedaży miały miejsce wtedy dla żywności i napojów, sprzedaży odzieży i obuwia, mebli, rtv i agd oraz w pozostałych wyspecjalizowanych sklepach – czyli w kategoriach pierwszej potrzeby i wyposażenia mieszkań. Można uznać, że w maju ubiegłego roku sprzedaż uległa już względnej „normalizacji”. Wygląda na to, że gdyby nie te efekty bazowe, zobaczylibyśmy mniejsze spadki sprzedaży w kwietniu ’23.
Zainteresowanie zakupami online jest najniższe od co najmniej roku. Po silnym wzroście w marcu o 14,7% m/m, w kwietniu sprzedaż przez Internet w cenach bieżących obniżyła się o 6,1% m/m. Rok wcześniej, w kwietniu ’22, sprzedaż przez Internet była niższa o 4,0% m/m. Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” obniżył się w kwietniu o 0,5 p.p., do 8,1%, najniżej od co najmniej 12 miesięcy. W stosunku do marca w kwietniu wzrósł i zarazem nieznacznie tylko udział zakupów powiązanych z motoryzacją. W pozostałych kategoriach udziały obniżyły się. Od grudnia ‘22 widać spadek zainteresowania dobrami trwałego użytku jak meble, sprzęt rtv i agd.
Komentarze
Sortuj według: Najistotniejsze
Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję