W październiku sprzedaż detaliczna w ujęciu r/r wzrosła o 2,8% po spadku o 0,3% r/r we wrześniu. Jest to najwyższa dynamika roczna od października 2022. Dane były nieco słabsze od naszych oczekiwań (3,4% r/r) i wyraźnie lepsze od konsensusu rynkowego (1,7% r/r). Po wyrównaniu sezonowym sprzedaż detaliczna wzrosła piąty miesiąc z rzędu i w październiku utrzymała solidne tempo, 2,1% m/m wobec 2,2% m/m miesiąc wcześniej. Wzrost sprzedaży w ujęciu realnym wspiera obniżająca się inflacja.
Deflator sprzedaży detalicznej wyniósł w październiku już tylko 1,9% r/r wobec 3,9% we wrześniu. Tu wydatnie pomagają niższe ceny paliw. Dane o sprzedaży wskazują na kontynuację odbicia popytu i poprawę sytuacji konsumenta, wspierając naszą tezę o stopniowej odbudowie spożycia prywatnego w drugiej połowie 2023. Realizację powyższego scenariusza wspiera także systematyczna poprawa nastrojów konsumenckich, które wg badań GUS są w listopadzie najlepsze od wybuchu pandemii.
W strukturze sprzedaży r/r kontynuowane są tendencje z poprzedniego miesiąca. Zarówno w październiku jak i we wrześniu część kategorii sprzedaży odnotowała wzrosty po wcześniejszych spadkach r/r. W październiku ponownie wyraźnie wzrosła sprzedaż w motoryzacji (+12,3% r/r) oraz paliw (+16,7% r/r). Wydatki na produkty związane ze zdrowiem i urodą utrzymały wzrost (+2,3% r/r). Wciąż słabo ma się sprzedaż produktów związanych z czasem wolnym oraz dóbr trwałego użytku, choć spadki są coraz mniejsze. Po wrześniowym silnym załamaniu sprzedaży odzieży i obuwia (-16,3% r/r) w październiku spadek wyhamował już do - 1,9% r/r. Dane wpisują się w scenariusz ożywienia konsumpcji.
Mocne przyspieszenie w sprzedaży online. W październiku sprzedaż przez Internet w cenach bieżących wyraźnie wzrosła o 13,4% m/m po wzroście o zaledwie 0,4% m/m we wrześniu. Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” stopniowo się poprawia, w październiku czwarty raz z rzędu. W ujęciu m/m silnie wzrosła sprzedaż online żywności (53,3% m/m). Po spadkach we wrześniu w październiku najsilniej wzrosła sprzedaż odzieży i obuwia (32,2% m/m), a następnie kosmetyków i farmaceutyków, sprzedaż w motoryzacji oraz mebli, sprzętu rtv i agd.
Komentarze
Sortuj według: Najistotniejsze
Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję