W ciągu ostatnich 15 lat grupa Unibep zwiększyła przychody 5,5-krotnie, co niewątpliwie można poczytać za spory sukces. Strategia grupy zakłada dalszy istotny wzrost skali prowadzonej działalności - poprzez powiększanie udziałów rynkowych, wchodzenie w nowe obszary działalności oraz szersze wyjście na rynki ościenne.
W najbliższych latach spółka liczy przede wszystkim na znaczący wzrost przychodów w segmencie energetyczno-przemysłowym. Unibep działa w tej części rynku budowlanego zaledwie od grudnia 2021 r. Plany zarządu są ambitne i zakładają dojście do 1,5 mld zł przychodów tego segmentu w 2026 r. Spółka istotnych szans upatruje w rozpoczęciu ofertowania na rynku hydrotechnicznym, rozwoju obszarów przesyłu i dystrybucji energii oraz z zakresu energetyki odnawialnej: farmy fotowoltaiczne, fabryki pomp ciepła, magazyny energii, kotłownie gazowe, wodne, parowe, układy kogeneracyjne, modernizacja źródeł ciepła. Będzie się to wiązało ze zwiększeniem zatrudnienia (głównie kadra inżynieryjna i dyrektorzy handlowi – do identyfikowania i pozyskiwania kontraktów) oraz zakupem sprzętu. Aby poszerzyć kompetencje w tym obszarze Unibep chciałaby pozyskać partnera technologicznego do realizowanych projektów – potencjalna akwizycja spółki montażowo–wytwórczej pod kątem rozbudowy własnych mocy produkcyjnych.
Drugim segmentem działalności, który ma się wyraźnie rozwinąć w najbliższych latach jest budownictwo infrastrukturalne. Spółka planuje wyjście z roli wykonawcy specjalizującego się w budowie i remontach dróg krajowych i wojewódzkich na Podlasiu do generalnego wykonawcy realizującego duże kontrakty drogowe. W najbliższym czasie nadal głównym obszarem zainteresowania ma być Polska PółnocnoWschodnia, ale w kolejnych latach Unibep zamierza startować w przetargach organizowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad również w innych regionach kraju. Aby skutecznie zwiększyć skalę budownictwa drogowego najprawdopodobniej niezbędny będzie zakup kolejnej wytwórni mas bitumicznych (wydatek rzędu 10 mln zł). Plany zarządu dla segmentu infrastruktury zakładają osiągnięcie ok. 1 mld zł przychodów w 2026 r. Dodatkowo realizacja dużych kontraktów drogowych powinna pozytywnie przełożyć się na realizowane marże, o czym mogą świadczyć rentowności osiągane przez Budimex i Mirbud w ostatnich latach. W przypadku dużych kontraktów łatwiej też uzyskać waloryzacje wynikające ze wzrostu kosztów budowy, co jest bardzo trudne w przypadku realizacji małych kontraktów drogowych.
Istotnym elementem strategii jest też wzmocnienie pozycji dewelopera, będącego w ostatnich latach centrum generowania zysków w grupie kapitałowej. Unidevelopment ma skupiać się na realizacji mniejszych projektów w dużych miastach. Bank ziemi spółki jest obecnie duży (wystarcza na prawie 10 lat budowania), rozważane jest jednak wyjście z inwestycjami do kolejnych dużych miast w Polsce. Kluczowe w tym zakresie będzie pozyskiwanie finansowania na zakup kolejnych gruntów – od kilku lat spółka finansuje takie zakupy głównie emisją obligacji bądź pożyczkami od Unibepu.
W zakresie nowych obszarów działalności budowlanej rozważane jest również wejście w segment kolejowy, jednak to bardziej odległy horyzont czasowy – nie w perspektywie najbliższych kwartałów.
Kolejnym sposobem na zwiększenie przychodów i zysków ma być wyjście spółki na rynki ościenne. Z racji bliskości geograficznej (siedzibą spółki jest Bielsk Podlaski) największe znaczenie ma Ukraina.
Unibep przed wybuchem wojny zrealizował w tym kraju kilka kontraktów, w planach było pozyskiwanie kolejnych, napaść Rosji pokrzyżowała te zamierzenia. W przypadku zakończenia wojny w Ukrainie i rozpoczęcia odbudowy kraju, wydaje się, że Unibep może być jedną z najistotniejszych polskich firm budowlanych, które w tym procesie będą uczestniczyć.
Za wschodnią granicą Unibep w poprzednich latach realizował też umowy w Rosji i na Białorusi. Powrót na pierwszy z rynków w najbliższych latach jest mało prawdopodobny, ale pozyskiwanie zleceń na Białorusi w przypadku poprawy relacji politycznych wydaje się możliwe (w kwietniu br. Unibep podpisał umowę ze Skarbem Państwa o wartości 41,7 mln euro na przebudowę polskiej ambasady w Mińsku).
W zakresie działalności modułowej planowana jest zmiana rynków docelowych – ze Skandynawii na Niemcy i Polskę. W Niemczech Unihouse już pozyskał kilku stałych odbiorców i w oparciu o nich zamierza zwiększać sprzedaż modułów w najbliższych latach. W Polsce spółka liczy na udział w realizacji projektów Społecznych Inicjatyw Mieszkaniowych, a także na wykorzystanie modułów w budowie żłobków, przedszkoli, hoteli, obiektów dla wojska i policji. Unihouse ma też przygotowany produkt na rynek ukraiński, który mógłby wprowadzić po zakończeniu działań wojennych.
Szanse na skuteczną realizację całościowej strategii grupy wydaje się zwiększać osoba nowego (od maja br.) prezesa Unibepu – Dariusza Blochera, który w poprzednich latach był prezesem Budimeksu (2009 – 2021) i jest utożsamiany z sukcesem tamtej spółki.
Budowa strategii na najbliższe lata może jednocześnie wiązać się ze zmianą sposobu ujmowania ryzyk biznesowych w wynikach spółki. Prezes Blocher, podczas majowej konferencji Unibepu, podsumowującej wyniki 2022 r., sygnalizował potrzebę bardziej konserwatywnego podejścia. Również w komentarzu zarządu do wyników pierwszego półrocza pojawiła się informacja o działaniach, które będą się koncentrowały „na wypracowaniu nowej, bardziej konserwatywnej niż dotychczasowa polityki ujmowania w wyniku wszelkiego rodzaju ryzyk, uzgodnień waloryzacyjnych, obciążeń podwykonawców, rezerw serwisowych czy tworzenia odpisów na należności, co wpłynie na obniżenie wyniku za 2023 r.”
Komentarze
Sortuj według: Najistotniejsze
Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję