Wyniki Q3’23 są poniżej naszych oczekiwań na poziomie przychodów/EBIT/EBITDA. Przychody ze sprzedaży były poniżej naszych oczekiwań (-0.4 mln PLN) głównie ze względu na rozpoznanie niższej kwoty dotacji w bieżącym okresie. Spółka rozpoznała wyższe niż zakładane koszty własne sprzedaży (+0.16 mln PLN), niższe koszty B+R (- 0.23 mln PLN) oraz wyższe koszty ogólnego zarządu (+0.23 mln PLN), co finalnie przełożyło się na wyniki EBIT/EBITDA poniżej naszych oczekiwań. Nieznacznie mniejsza różnica na wyniku netto jest efektem rozpoznania wyższych od zakładanych przychodów finansowych (+0.1 mln PLN).
Przychody ze sprzedaży. Przychody ze sprzedaży produktów i usług były zgodne z opublikowanymi wstępnymi szacunkami (-1% r/r do 3.6 mln PLN w Q3’23). Linia sprzedaży produktów odnotowała wzrsot przychodów o 76% r/r do 2.5 mln PLN, a linia B+R odnotowała spadek przychodów o 50% r/r do 1.1 mln PLN. Sprzedaż i wynajem drukarek wygenerowała 2.3 mln PLN przychodów w Q3’23 (+71% r/r), a sprzedaż nanotuszy wygenerowała 0.2 mln PLN przychodów w Q3’23 (-50% y/y).
Koszty. Po stronie kosztów własnych sprzedaży koszty badań i rozwoju były utrzymane na niższym poziomie k/k (-0.19 mln PLN), natomiast wzrosły koszty własne sprzedanych produktów (wraz ze wzrostem sprzedaży produktów). Koszty ogólnego zarządu wzrosły r/r i k/k w Q3’23 głownie ze względu na zintensyfikowanie działań mających na celu komercjalizację wytworzonej technologii.
Działalność finansowa oraz zysk netto. Saldo na działalności finansowej wyniosło 0.1 mln PLN w Q3’23 vs. -0.1 mln PLN w Q3’22. Podatek dochodowy wyniósł 0 mln PLN i w efekcie strata netto wyniósła 0.8 mln PLN w Q3’23 vs. 0.5 mln PLN zysku netto w Q3’22.
Przepływy pieniężne z działalności operacyjnej wyniosły -2.4 mln PLN w Q3’23 (vs. 0.9 mln PLN w Q3'22), na co negatywny wpływ miał wzrost zapasów (zatowarowanie pod kolejne zamówienia), wzrost należności (zakontraktowana sprzedaż urządzeń) oraz spadek zobowiązań. Capex wyniósł -2.7 mln PLN w Q3'23 (wzrost o 1.5 mln PLn k/k vs -0.7 mln PLN vs. Q3’22).
Spółka zatwierdziła strategię na lata 2023-26, zakładającą koncentrację na dwóch głównych obszarach działalności - rozwoju biznesu i sprzedaży oraz rozwoju operacyjnym w celu zwiększenia zdolności produkcyjnych we wszystkich trzech liniach biznesowych. Spółka podtrzymała cel wzrostu przychodów do 100 mln PLN do końca 2026 roku oraz osiągnięcie pierwszych wdrożeń technologii XTPL na przemysłową skalę. Ponadto planowane jest poszerzenie rozwijanych projektów o nowe branże w postaci telekomunikacji i biosensorów, a także dalsza rozbudowa międzynarodowej sieci dystrybutorów i utworzenie stacjonarnych centr sprzedażowych w kluczowych technologicznie destynacjach: USA, Tajwan, Korea Płd.
Oczekiwana reakcja rynku: NEUTRALNA. Oczekujemy neutralnej reakcji inwestorów na wyniki spółki, które są poniżej naszych oczekiwań. Zwracamy uwagę, że bieżące wyniki mają mały wpływ na wycenę spółki, a w krótkim terminie wyniki będą zapewne pod presją inwestycji we wzrost skali i komercjalizację produktów. W strukturze sprzedażowej coraz większy udział ma sprzedaż drukarek, co jest pozytywnym sygnałem. W Q3'23 zostały sprzedane dwa moduły przemysłowe, co wskazuje na postępy w procesach wdrożeń przemysłowych. W całym roku spółka powinna sprzedać 13 urządzeń. Założenia opublikowanej strategii są zgodne z wcześniej komunikowanymi celami. W kolejnych kwartałach sprzedaż drukarek powinna przyśpieszać, niemniej oczekujemy dalszych inwestycji w rozwój sprzedaży co może być obciążeniem dla wyników. Istotne dla wyceny spółki w średnim terminie będą informacje dotyczące postępów w projektach wdrożeniowych oraz postęp w sprzedaży drukarek.
Komentarze
Sortuj według: Najistotniejsze
Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję