- Uzależnienie od głównych odbiorców. Spółka działa przede wszystkim w obszarze zamówień publicznych. Głównymi zleceniodawcami są PKP PLK oraz samorządy. W 2023 roku do tego grona dołączył CFR (rumuński zarządca infrastruktury kolejowej). Zmiany w strategiach inwestycyjnych tych podmiotów czy w harmonogramach przetargów mogę mieć bezpośredni wpływ na generowane przez ZUE wyniki.
- Poziom nakładów inwestycyjnych na infrastrukturę transportową w regionie CEE. Wysokość nakładów inwestycyjnych wymienionych wyżej instytucji wprost implikuje wartość potencjalnych kontraktów w obszarach rynku budowlanego, na których działa spółka. Budżety instytucji publicznych realizujących projekty infrastrukturalne w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) oparte są obecnie przede wszystkim o środki pochodzące z budżetu UE. Zmiany w wysokości lub kierunkach rozdysponowania budżetu mogą mieć bezpośredni wpływ na poziom nakładów inwestycyjnych w obszarze infrastruktury transportowej w krajach CEE.
- Ryzyko związane z dofinansowaniem realizacji projektów z funduszy unijnych. Przedłużające się procedury dotyczące uregulowania finansowania lub upolitycznienie warunkowości wypłat, mogą negatywnie wpłynąć na jego dostępność, co z kolei może się przełożyć na zmniejszenie podaży projektów na rynku.
- Ryzyko związane z wejściem na nowe rynki. ZUE prowadziło dotychczas działalność głównie na rynku polskim. Na rynkach zagranicznych spółka realizowała w przeszłości średniej wielkości kontrakt tramwajowy w Słowacji. W 2H’22 spółka po raz pierwszy pozyskała kontrakty budowlane na rumuńskim rynku kolejowym, które są realizowane od 2023 roku. W 2023 roku pozyskano także pierwszy kontrakt na rynku łotewskim. Wejście na nowe rynki może wiązać się np. z błędną identyfikacją ryzyk prawnych, podatkowych czy specyfiki działania zamawiających, partnerów konsorcjalnych czy podwykonawców.
- Ryzyko związane ze specyfiką realizowanych projektów. Duże projekty budowlane finansowane ze środków publicznych realizowane są przez firmy wyłonione w przetargach, często długotrwałych (dodatkowo decyzje mogą być oprotestowane). W konsekwencji istnieje ryzyko zmiany w tym czasie (a także w czasie samej realizacji kontraktów) przyjętych przez spółkę założeń dotyczących cen materiałów, kursów walutowych, usług podwykonawczych czy kosztów wynagrodzeń. W czasie realizacji kontraktów należy mieć na uwadze także szereg innych czynników ryzyka, m.in.: ryzyko przekroczenia terminów umownych, upadłości kontrahentów, ryzyko związane z procesem uzyskiwania decyzji administracyjnych, ryzyko związane z odpowiedzialnością za podwykonawców oraz członków konsorcjów budowlanych.
- Bariery wejścia/konkurencja. Bariery wejścia na rynek budownictwa kolejowego i miejskiego w Polsce nie są wysokie. Atrakcyjne w długim terminie budżety programów inwestycyjnych w tych obszarach przyciągają do przetargów nowe podmioty, która są skłonne oferować niskie ceny, by zaistnieć na rynku. Dodatkowo jako specyficzne ryzyko konkurencji należy traktować rosnącą w ostatnich latach koncentrację potencjału wykonawczego w rękach podmiotów odpowiedzialnych za infrastrukturę kolejową w Polsce (np. przejęcie kontroli nad Trakcją przez PKP PLK czy Torpolem przez CPK).
- Sezonowość wyników oraz czynnik pogodowy. Przychody spółki wykazują wyraźną sezonowość. Najsłabszy zwykle jest 1Q (okres zimowy). Czynnik pogodowy (nadzwyczajne opady śniegu czy deszczu, ekstremalne zmiany temperatury) może wpływać na harmonogramy realizowanych prac.
- Spory sądowe. Realizacja kontraktów dla podmiotów publicznych historycznie często wiąże się z wchodzeniem w spory sądowe na końcowym etapie ich realizacji, co związane jest m.in. z brakiem elastyczności tych podmiotów kwestii budżetów projektów czy słabym przygotowanie projektów od strony projektowej. Obecnie spółka jest stroną istotnych postepowań sądowych jedynie po stronie wierzytelności (spółka wnioskuje o dopłaty do kontraktów; brak obecnie sporów po stronie zobowiązań), ich rozstrzygnięcia może mieć wpływ na osiągane przez ZUE wyniki finansowe czy cash flow.
Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 4.0
Komentarze
Sortuj według: Najistotniejsze
Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję