23 listopada Brand24 opublikował swoje wyniki finansowe za III kwartał 2023 roku. Przypominamy, że wybrane dane operacyjne za III kwartał 2023 roku (których wydźwięk odebraliśmy pozytywnie) Spółka opublikowała 16 października po rozpoczęciu sesji – nasz „szybki” komentarz do tych danych opublikowaliśmy tego samego dnia (opracowanie numer 609/2023/AR) a poniżej przypominamy najistotniejsze kwestie.
Wartość miesięcznych powtarzalnych przychodów (MRR) na koniec III kwartału 2023 r. wyniosła 2 247 tys. PLN, co oznacza wzrost o ok. 445 tys. PLN, czyli o 25% w ujęciu rok do roku, oraz o 134 tys. PLN (6,3%) w ujęciu kwartał do kwartału. W ujęciu dolarowym (klienci wersji „globalnej” – stojący za większością (ponad 80%) przychodów – płacą ceny wyrażone w USD), MRR na koniec III kwartału wyniósł 531 tys. USD, o 38 tys. USD (to jest o 7,7%) więcej, niż na koniec II kwartału 2023 roku (oraz o 121 tys. USD (to jest o 30%) więcej w ujęciu rok-do-roku). Średni przychód operacyjny przypadający na użytkownika subskrypcyjnego (ARPU) na koniec III kwartału 2023 r. wyniósł 589 PLN (139 USD); oznacza to wzrost o 39 PLN (7,1%) w ujęciu kwartał do kwartału w złotówkach5, oraz wzrost o USD 11 (8,6%) w ujęciu kwartał do kwartału w dolarach (wzrost o 31 USD, tj. 29%, rok-do-roku). Równocześnie Spółka poinformowała, iż jej średni przychód operacyjny przypadający na nowego użytkownika subskrypcyjnego (tj. użytkownika pozyskanego w III kwartale 2023 roku) – tak zwane Initial ARPU – w trzecim kwartale bieżącego roku wyniósł 764 PLN (180 USD) – (i) znacząco (o 30%), kolejny kwartał z rzędu, powyżej ARPU dla wszystkich klientów i (ii) wyżej kw./kw. o 16% w kategoriach złotówkowych oraz o 17% w kategoriach dolarowych.
Sprzedaż. Grupa Brand 24 zakończyła III kwartał 2023 roku ze skonsolidowanymi przychodami na poziomie 7,0 mln PLN (wzrost rok-do-roku/ kwartał-do-kwartału o 21%/ 5%); wielkość ta jest dokładnie zgodna z naszymi oczekiwaniami. Wzrost przychodów wynika bezpośrednio z większego MRR oraz ARPU oraz sprzedaży nowych produktów Grupy (Insights24 oraz aplikacji Media Monitoring na platformę Semrush Marketplace). Realizacja naszej całorocznej prognozy po trzech kwartałach 2023 roku wynosi 74% w porównaniu do 73% realizacji po pierwszych trzech kwartałach w ubiegłym roku.
Marża brutto na sprzedaży wyniosła w III kwartale 2023 roku 51,3%, spadając z 61,6%/ 60,3% w III kwartale 2022 roku/ II kwartale 2023 roku. Spadek marży brutto na sprzedaży jej efektem wzrostu kosztu sprzedanych usług (patrz poniżej) szybszego od wzrostu przychodów. Realizacja naszej całorocznej prognozy po trzech kwartałach 2023 roku wynosi 76% w porównaniu do 73% realizacji po pierwszych trzech kwartałach w ubiegłym roku.
Koszty operacyjne. Baza kosztów operacyjnych zwiększyła się rok-do-roku o 26%6 (o 5 punktów procentowych szybciej od przychodów), rosnąc istotnie w obszarze kosztów usług obcych (o 23% r/r7), kosztów wynagrodzeń (o 24% r/r, choć tylko o 5% kw./kw.) oraz amortyzacji (o około 50%, tak r/r jak i kw./kw.) – z uwagi na zakończenie projektu B+R i rozpoczęcie amortyzacji wynikłych WNiP. Wzrost kosztów usług obcych to głównie wzrost kosztów danych; zdaniem zarządu Spółki, wzrost tych kosztów powinien przełożyć się na wyższe przychody w kolejnych kwartałach.
Raportowana EBITDA (2,1 mln PLN) o 26% wyższa r/r choć płaska kw./kw.; skorygowana EBITDA (1,9 mln PLN; pomijająca saldo pozostałych przychodów i kosztów operacyjnych) wyższa r/r o 15%, lecz niższa kw./kw. o -10%. Realizacja naszej całorocznej prognozy skor. EBITDA po trzech kwartałach 2023 roku wynosi 76% w porównaniu do 71% realizacji po pierwszych trzech kwartałach w ubiegłym roku.
Raportowany zysk operacyjny (1,1 mln PLN) 14% wyższy r/r, lecz -24% niższy kw./kw., skorygowany (o saldo pozostałych przychodów i kosztów operacyjnych) zysk operacyjny (1,0 mln PLN) niższy r/r/ kw./kw. o -5%/-36%.
Ujemne saldo przychodów i kosztów finansowych (-0,15 mln PLN; negatywny wpływ wyceny kontraktów forward), relatywnie wysoka (14%) efektywna stawka podatkowa w kwartale (oczekiwany przez nas jej poziom dla całego roku 2023 i lat następnych to ok. 7%).
Raportowany zysk netto (0,9 mln PLN) ponad dwukrotnie wyższy r/r, skorygowany zysk netto (0,7 mln PLN) wyższy r/r o trzy czwarte.
Choć rachunek wyników Spółki za III kw. 2023 roku wygląda przyzwoicie, poziom zysków jest nieco niższy od naszych oczekiwań z uwagi na większy od założeń wzrost kosztów usług obcych (wyjaśnienie powyżej) i wcześniejszy od naszych założeń wzrost amortyzacji (wyjaśnienie powyżej; zakładaliśmy, iż wystąpi on począwszy od I kw. 2024 roku). Mówiąc krótko, kwartalny rachunek wyników Spółki nie wygląda tak mocno, jak (wcześniej opublikowany) zestaw jej kwartalnych KPI.
Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej w okresie pierwszych trzech kwartałów 2023 roku wzrosły o około 90% rok-do-roku (7,6 mln PLN w porównaniu z 4,0 mln PLN), głównie z uwagi na znacznie wyższy r/r (o ponad 2 miliony PLN) zysk netto oraz przyrost (o 1,5 mln PLN) zobowiązań do wykonania świadczenia (tj. odroczone przychody ze sprzedaży abonamentów na okresy dłuższe niż jeden miesiąc oraz dofinansowanie projektów B+R) częściowo zniwelowany znacznym przyrostem (o około 0,9 mln PLN) należności handlowych oraz odpływem gotówki (w wysokości ponad 0,7 mln PLN) związanym ze zmianą stanu pozostałych aktywów. Za sam III kwartał 2023 roku przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej wyniosły 3,4 mln PLN w porównaniu z 1,2 mln PLN za III kwartał 2022 roku. Liczby związane z operacyjnymi przepływami pieniężnymi należy ocenić jako mocne.
Głównymi czynnikami stojącymi za wynikami finansowymi Spółki za III kwartał 2023 roku (oraz jej danymi operacyjnymi za ten okres) były: (i) podwyżki cen abonamentów dla nowych klientów (wprowadzone z początkiem roku i później (kolejna podwyżka w lipcu)), (ii) podwyżki cen abonamentów dla pierwszych kohort „starych” klientów (sierpień i wrzesień), (iii) przesunięcie portfolio klientów w stronę większych marek, (iv) pojawienie się nowych funkcji aplikacji Brand24, oraz (iv) zmiany kursu walutowego US$ względem PLN (ten ostatni czynnik stanowi, naszym zdaniem, największy egzogenicznym czynnikiem ryzyka; wydaje się, iż będzie on oddziaływał in minus tak na przychody jak i zyski operacyjne Spółki za ostatni kwartał roku).
Zobacz także: BRAND24 akcje prognozy na najbliższe dni: opinia inwestycyjna, wydarzenia, katalizatory i czynniki ryzyka
Aktualizacja całorocznych prognoz
Aktualizujemy nasze całoroczne prognozy dla Spółki na rok bieżący i lata kolejne, inkorporując – między innymi – ostatnio opublikowane rzeczywiste wyniki Spółki za III kwartał (zgodne z oczekiwaniami na poziomie przychodów, nieco słabsze od oczekiwań jeśli chodzi o zyski) oraz (niekorzystne dla Spółki) umocnienie się PLN względem USD od początku października bieżącego roku (tj. momentu poprzedniej aktualizacji naszych całorocznych prognoz dla Spółki).
Umiarkowany/ lekki spadek naszych prognoz przychodów i zysków Spółki za rok 2023 i lata następne jest głównie konsekwencją ekstrapolacji na kolejne kwartały obecnego poziomu kursu PLN/US$, wzrostu kosztu usług obcych, wcześniejszego rozpoczęcia amortyzacji projektu B+R oraz uwzględnienia ujemnego salda przychodów i kosztów finansowych.
Pragniemy przypomnieć, iż raportowane zyski Spółki za IV roku są obciążane (niekasowymi) kosztami wyceny programu motywacyjnego opartego na akcjach (w IV kw. ubiegłego roku wyniosły one -0,6 mln PLN; wielkość tych kosztów za rok bieżący (2023) i (ewentualnie) lata kolejne nie została publicznie zakomunikowana i nie jest uwzględniona w naszych prognozach, lecz nie ma to wpływu na naszą wycenę, która oparta jest o wartości skorygowanych zysków (pomijających niekasowe koszty związane z wyceną programu motywacyjnego)).
Wycena
Nasza wycena akcji Spółki w horyzoncie 12 miesięcy w wysokości PLN 48,8 na akcję nie ulega zmianie.
Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 4.0
Komentarze
Sortuj według: Najistotniejsze
Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję