Według doniesień medialnych Shein przymierza się do debiutu w Stanach Zjednoczonych. Jedna z najbardziej kontrowersyjnych firm fast-fashion dla wielu jest symbolem konsumpcjonizmu i wybielania poważnych oskarżeń.
- Media wskazują, że Shein chce zadebiutować na giełdzie.
- Firma fast-fashion codziennie udostępnia do 10 tys. nowych produktów.
- W tle pojawiają się zarzuty o pracę przymusową czy powiązania z chińską władzą.
Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo
Shein przed wielkim debiutem. Uda się?
W ciągu ostatnich lat spółka osiągnęła ogromny sukces na całym świecie. Wyniki finansowe biły rekordy, natomiast wizerunek został pogrążony wskutek oskarżeń o wykorzystywanie pracy przymusowej w ogniwach łańcucha dostaw oraz łamanie praw pracowniczych. Nie bez znaczenia były również zarzuty o kradzież projektów niezależnych artystów i odtwarzanie ich dużo mniejszym kosztem.
Zobacz również: Jeff Bezos czuje oddech na plecach. Czy nowy gigant będzie w stanie zagrozić pozycji Amazon?
Pojawiły się informacje, że Shein planuje przeprowadzić debiut giełdowy w USA. Analitycy uważają, że spółkę czeka ogromna praca, aby przekonać do siebie Wall Street. Pierwszym z podjętych kroków jest przechowywanie danych osobowych wyłącznie w USA. Aktualnie wycena firmy sięga 66 mld USD.
Główną kontrowersją jest miejsce powstania. Według źródeł internetowych firma została założona w 2008 r. w Chinach. Oficjalna historia powstania udostępniona przez Shein wskazuje na 2012 r. Na stronie nie ma jednak żadnych wzmianek, istnieje wyłącznie zapis o rejestracji siedziby w 2019 r. w Singapurze. Raporty pokazują, że wyrejestrowano ją z Chin dopiero w 2021 r. To ważne dane z perspektywy napięć geopolitycznych pomiędzy ChRL a USA.
Udział Shein w światowym rynku fast-fashion
Źródło: GlobalData, FactSet
Shein słynie z “nieskończonego” asortymentu w cenach, które biją w rentowność każdej innej firmy odzieżowej. Azjatycki gigant chce się przekształcić w platformę handlu detalicznego, która będzie zdolna konkurować z największymi w branży, w tym Amazon.
“Mimo całej złej prasy, rozgłosu i wiadomości, wykazali się niesamowitą innowacyjnością w sposobie wytwarzania produktów… co moim zdaniem ma coś naprawdę dobrego, od czego inni sprzedawcy detaliczni mogą się uczyć. Muszą wdrożyć swoje innowacje w sposób, który rozwiąże te problemy, a jeśli uda im się to zrobić w taki sposób, aby nadal mieć ten sam rodzaj przekonującego biznesu na szczycie, to wow, wygrywają” - powiedział dla CNBC proszący o anonimowość doradca z Wall Street.
Zobacz również: Zyski wielkiego banku spadły o 33%. Globalny lider ma problemy
Wolumen nieporównywalny na tle konkurencji
Jak widać na poniższym wykresie, wolumen wprowadzanych towarów jest nieporównywalny do innych liderów rynkowych. W czym tkwi sekret Shein? Firma zamawia kilkaset sztuk, a gdy produkt stanie się “viralowy”, dopiero wtedy skaluje produkcję w ekspresowym tempie. Projekt może zostać przekształcony w odzież w ciągu zaledwie 10 dni.
Źródło: Edited
Na podstawie przeprowadzonego badania UBS Evidence Lab w 2020 r. 0,6% kobiet kupowało w Shein. Do 2022 r. liczba ta wzrosła czterokrotnie do 2,5%. W tym roku wzrosła do 4%.
Zobacz również: Prowadzą masowe zwolnienia od prawie roku! Ciemne chmury nad głównym sektorem gospodarki
Aby przekonać do siebie amerykańskich inwestorów, kluczowe jest zerwanie powiązań z Chinami. Komisja Izby Reprezentantów od kilku miesięcy prowadzi dochodzenie w sprawie oskarżeń o pozyskiwanie bawełny z regionu Xinjiang. Ta jest zakazana w USA od 2021 r. w konsekwencji oskarżeń o nieetyczną produkcję. W 2022 r. 11% audytów wykazało „naruszenia zasady zerowej tolerancji”, w tym pracę dzieci czy przymusową. To jedynie ułamek skontrolowanych powiązań handlowych Shein w Azji.
Podobnie, jak w przypadku Adidasa, Nike czy Temu, trwa postępowanie dotyczące wykorzystywania pracy przymusowej.
Narrative violation: over 60% of Gen Z says sustainability is not a purchase decision driver for them.
— Kevin Stevens ????⚡️ (@kevindstevens) October 18, 2023
We've seen this with the growth of brands like Shein and other fast fashion companies.
Just like in all markets, we need sustainability to be at price parity to win. pic.twitter.com/fFLlwZAM4o
Pomimo że sama firma zaprzeczyła o trwaniu przygotowań do IPO, według informacji do których dotarli dziennikarze CNBC, raporty wskazują na debiut prawdopodobnie już w 2024 r.
Zobacz również: Rewelacyjny debiut spółki! Euforia rynku po IPO, a na GPW wciąż marazm
Drogi Czytelniku!
Zapraszamy do wzięcia udziału w 21 edycji Ogólnopolskiego Badania Inwestorów (OBI) przeprowadzanego przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych (SII). Wypełniając ankietę prosimy - nie zapomnij o FXMAG.pl!