- UOKiK walczy z oszustami w sieci.
- Opinie na temat kampanii są podzielone.
- Czy spoty rzeczywiście zniechęcają do inwestowania?
Inwestowanie - uwaga na te oferty online
W piątek 15 marca Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wystartował z nową kampanią. Ta ma ostrzegać przed pułapkami, jakie czekają w sieci początkujących inwestorów. Mowa przede wszystkim o nielegalnym wykorzystywaniu wizerunków znanych osób w reklamach i spotach oraz instrumentach błędnie postrzeganych w kategoriach inwestycyjnych (w tym weksli).
W ostatnich miesiącach w mediach powstało wiele ofert zachęcających do “inwestycji bez ryzyka”, które dotyczyły m.in. walut, krypto, weksli, akcji lub obligacji. Wielokrotnie nakładano kary na firmy i osoby, które promowały “pewny zysk”.
Źródło: UOKiK
“To bardzo ważne, aby jak najszerzej informować i ostrzegać konsumentów przed fałszywymi inwestycjami. Cyberoszuści nie ustępują – w zależności od trendów, tworzą nowe sposoby wyłudzania środków finansowych, doskonalą chwyty socjotechnicze i pułapki. Podszywają się pod znane osoby czy też duże i cenione firmy. I niezmiennie – obiecują szybki, łatwy i wysoki zysk. Uważajmy! Te oszustwa mogą prowadzić do utraty oszczędności życia” - przekonuje Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Zobacz również: Stale boisz się, że jesteś biedny? Jesteś ofiarą nowego syndromu
Spoty będzie można wkrótce zobaczyć w mediach za sprawą art. 31 c ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, będą pokazywane także przez nadawców komercyjnych, którzy zgodzili się na bezpłatne wsparcie kampanii. UOKiK przedstawia dane z raportu IOCTA Europolu, który zauważa, że internetowe oszustwa są jednymi z najszybciej rozwijających się rodzajów cyberprzestępstw, które generują milionowe straty i dotyczą tysięcy ofiar.
“Spoty UOKiK skupiają się na promowanych w internecie inwestycjach wykorzystujących bezprawnie wizerunek osób ze świata kultury, sportu lub rozrywki, czy też znanych przedsiębiorstw lub marek. Znani i lubiani mają podnosić wiarygodność danego przedsięwzięcia. Kreowani przy użyciu sztucznej inteligencji są realni i przekonujący. Scenariusze oszustw zmieniają się, lecz ich niezmiennym celem jest wyłudzenie pieniędzy. Atak może dotyczyć pozyskania danych, np. loginów i haseł, lub działania wprost – nakłonienia do dokonania przelewów” - przekazano.
Zobacz również: Debiut giełdowy Mentzen SA - czy warto zainwestować w spółkę znanego polityka? Analiza IPO
Kampania UOKiK-u zniechęca do inwestowania?
Reakcje na nową akcję Urzędu są rozbieżne. Część internautów uważa, że każda próba powstrzymania oszustw jest dobra. Część z kolei jest zdania, że kampania jest nieco przesadzona, co prowadzi w efekcie do zniechęcania potencjalnych inwestorów. Wszystko za sprawą wielokrotnych ostrzeżeń dotyczących potencjalnej utraty środków.
“Dla mnie dramat. Dlaczego te wszystkie kampanie muszą mieć taki negatywny przekaz?” - pyta Mikołaj Raczyński.
“Do 14 sek jest ok. Trzeba być jednak wyjątkowym wizardem, żeby zestawić crypto, akcje i obligacje w jednym zdaniu” - zwraca uwagę użytkownik o nicku “Unfair value”.
“W głowie zostaje "Inwestowanie? Możesz wszystko stracić!" - pisze Przemek Barankiewicz.
“15 marca obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta, a rok 2024 jest Rokiem Edukacji Ekonomicznej. Tym bardziej zachęcam do wspólnego ostrzegania przed oszustwami. Bardzo dziękuję tym, którzy już bezpłatnie włączyli się w naszą kampanię. Wszyscy jesteśmy konsumentami. Zadbajmy razem o nasze finansowe bezpieczeństwo – fundament ekonomicznego dobrobytu” – zaznacza prezes UOKiK.