O ile influencer marketing stał się normą, o tyle postaci wykreowane przez sztuczną inteligencję budzą kontrowersje. Zacierają granicę pomiędzy światem realnym a internetowym. A poza tym, zarabiają krocie!
- W mediach społecznościowych przybywa influencerów AI.
- Wykreowane postaci są śledzone przez setki tysięcy internautów.
- Influencerzy AI zaczęli zarabiać wielkie kwoty.
- ONZ apeluje o powołanie nowego podmiotu na rzecz zarządzania sztuczną inteligencją.
Influencerzy AI z wysokimi zarobkami
Jedna z agencji marketingowych zajmująca się m.in. współpracą z influencerami chciała obniżyć koszty w celu poprawy rentowności. Wysokie stawki osób działających w sieci sprawiły, że biznes był na skraju bankructwa. Wówczas jedna z osób wpadła na pomysł, aby wykorzystać sztuczną inteligencję do wygenerowania postaci, która będzie przypominać prawdziwą osobę. Przy znikomych kosztach wypromowano profil influencerki z branży fitness, której feed zaczęły śledzić tysiące internautów. Oczywiście przełożyło się to na zarobki agencji, miesięcznie to ok. 10 tys. euro.
Aitana Lopez, choć jest postacią fikcyjną, przyciąga niesłabnące zainteresowanie mediów, co ułatwia komercjalizację.
Zobacz również: UWAGA na oszustwa i wyłudzenia BLIK. Można stracić oszczędności życia
Poznajcie #Aitane, 25 letnią modelkę i influencerkę z Barcelony, o której rozpisują się od wczoraj media z całego Świata. Dlaczego? Bo nie istnieje, została stworzona przez #AI i nieźle zarabia.
— Wojtek Kardys ???????????????????????? (@WojtekKardys) November 24, 2023
Aitana została stworzona przez pewną agencje influencerską, która miała problemy… pic.twitter.com/vHo9d5IEWy
Pomysł został podchwycony przez inne agencje, a w sieci pojawia się coraz więcej postaci udających rzeczywistych ludzi.
Maia, the first Ai influencer was made entirely from chatgpt Advice. Her photos are generated from a trained model that can replicate her but her mind is from chatgpt. For me chatgpt is the only winner.
— Giovanni (@GeVanni96) May 13, 2023
P.s you can find her on instagram Maia_ailive pic.twitter.com/1BuQ2ANDs1
Na Instagramie od 2020 r. funkcjonuje konto wirtualnej influencerki Rozy, którą śledzi 163 tys. followersów.
Wyświetl ten post na Instagramie
Takich przypadków jest coraz więcej. Portal Biliate opublikował zestawienie 11. najpopularniejszych i najbardziej dochodowych kont influencerów AI. Kwoty robią wrażenie. Podano liczbę obserwujących oraz średnie zarobki na post.
Zobacz również: Rynek reaguje na posiedzenie Sejmu. Takich wyświetleń nie ma nawet co poniektóry influencer
Źródło: Biliate
Jak zauważają specjaliści, zaawansowana technologia umożliwia lokowanie produktu w sposób zbliżony do rzeczywistej aktywności influencerów w sieci. Dopiero po bliższym przyjrzeniu się widać, że obrazki są wręcz idealne. Z drugiej strony jednak osoby działające w sieci również uciekają się do retuszu.
Niektóre media społecznościowe zaczynają wymagać od twórców, aby oznaczali treści stworzone przy pomocy AI. W teorii ma to uchronić przed zanikaniem wąskiej linii pomiędzy światem realnym a wykreowanym. Trudno jednak nie przyznać, że większość z tego, co widzimy obecnie w social mediach to wyreżyserowane scenariusze, plany zdjęciowe i nastawienie na maksymalną komercjalizację treści wspieraną ekspresowym konsumpcjonizmem.