Wydajemy zalecenie Akumuluj dla akcji Enter Air, wyznaczając jednocześnie cenę docelową na poziomie 25,3 PLN/walor, czyli 11% powyżej obecnej ceny rynkowej. Spodziewamy się, że pomimo coraz cięższego otoczenia makro (m.in. inflacja, ceny paliwa, raty kredytów) ruch turystyczny będzie się odbudowywał. Istotnym impulsem popytowym dla wyjazdów zagranicznych jest luzowanie/ zniesienie obostrzeń pandemicznych, które przez ok. 2 lata znacząco utrudniały podróżowanie i zniechęcały potencjalnych turystów. Ponadto liczymy na poprawę utylizacji floty, co razem z odroczonym popytem przełoży się na większą liczbę lotów na fotel vs 2019 r. Prognozujemy jednak, że w związku z wyższymi kosztami, spółce nie uda się osiągnąć marżowości z dotychczas najlepszego roku, a spółka zakończy 2022r. z wynikiem EBITDA na poziomie 329,2 mln PLN.
Odbudowa popytu i poprawa utylizacji floty
Pierwsza połowa tego roku stała pod odbudową popytu (potwierdzają to po części odczyty publikowane przez Ryan Air; link), co w istotny sposób przełożyło się na wzrost liczby wykonywanych lotów w tym okresie (zarówno r/r jak i vs 2019r.). Ponadto w pandemii spółka miała problem z efektywnością wykorzystywanych zasobów, co związane było m.in. z kumulacją rejsów w czasie weekendów. Aktualnie utylizacja floty jest na znacznie lepszym poziomie, loty rozłożone są w całym tygodniu, a efektywność (liczba wylatanych godzin na samolot) przewyższą nawet tą z 2019r. W 2Q’22 spodziewamy się zbliżonej liczby wykonanych powietrznych operacji vs 2Q’19. Szacujemy, że w minionym kwartale udało się spółce wypracować 587,2 mln PLN przychodów, ok. 27,8 mln PLN EBITDA MSSF 16.
Dalsza perspektywa tego roku
W kolejnych okresach pomimo coraz cięższego otoczenia makro (m.in. inflacja, ceny paliwa, raty kredytów) spodziewamy się kontynuacji odbudowy ruchu turystycznego. Istotnym impulsem popytowym dla wyjazdów zagranicznych jest luzowanie/ zniesienie obostrzeń pandemicznych, które przez ok. 2 lata znacząco utrudniały podróżowanie i zniechęcały potencjalnych turystów. Mając powyższe na uwadze estymujemy, że w bieżącym roku spółka osiągnie 2,15 mld PLN przychodów oraz ok. 329,2 mln PLN EBITDA MSSF 16.
Ryzyka
Pomimo luzowania/ zniesienie obostrzeń pandemicznych w większości krajów, wciąż podstawowym ryzykiem dla naszych prognoz są potencjalne kolejne fale COVID-19 i ich następstwa. Ponadto wyżej wspomniane pogarszające się otoczenie makro i zmiany cen paliwa (przekładane na klienta) mogą w kolejnych okresach negatywnie wpłynąć na popyt na wyjazdy zagraniczne i odbudowę ruchu turystycznego. Zwracamy jednak uwagę, iż istotną „poduszką” bezpieczeństwa na wypadek zmaterializowania się, któregoś z wymienionych zagrożeń jest otrzymana przez Enter Air pożyczka płynnościowa od PFR w wysokości 287 mln PLN (na stałej stopie %).
…w tym braki pracowników na europejskich portach oraz strajki w liniach lotniczych
Istotnym zagrożeniem dla tegorocznych wyników spółek lotniczych są braki personelu i strajki w liniach lotniczych. Wielu europejskich przewoźników w związku z ograniczeniami przepustowości lotnisk zredukowało liczbę planowanych połączeń. Naszym zdaniem w przypadku Enter Air, istnieje niewielkie prawdopodobieństwo, iż ryzyko odwołania lotów przez linię się zmaterializuje i ograniczy się ono jedynie do opóźnień (kilku % w skali wszystkich rejsów). Zwracamy uwagę, na osiągnięte w ostatnich dniach porozumienie kontrolerów lotów z PAŻP