Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

diesel-crack

Analityk zaleca wykorzystanie backwardation na rynku terminowym jako okazji do zabezpieczenia ryzyka na przyszłość. Spójrzmy bliżej na analizę Jyske Banku dotyczącą perspektyw dla cen oleju napędowego i czynników wpływających na kształtowanie się cracka w najbliższym czasie. Nacisk na europejskie zapasy oleju napędowego spadł od początku 2024 roku - zarówno absolutnie, jak i korygowane sezonowo. Ten trend przyczynił się do zmniejszenia crack-spændu (cen rafinacji) od początku lutego... w sprzeczności z typowym sezonem konserwacji w rafineriach między marcem a czerwcem.

Jednocześnie podstawowy kontekst nie uzasadnia obecnie niskiego - lub jeszcze niższego - cracka, i spodziewamy się stabilizacji na nieco wyższym poziomie niż obecnie przez resztę 2024 roku i w 2025 roku.

 

>> Czytaj także: Dlaczego eksperci zalecają zwiększyć zapasy oleju napędowego?

 

Ryzyka związane z wysokim crackiem oleju napędowego:

• Na płaszczyźnie geopolitycznej nie ma oznak deeskalacji, a wręcz przeciwnie (patrz również ropa naftowa). Normalizacja jest mało prawdopodobna, dopóki zawieszenie broni na Bliskim Wschodzie nie zostanie osiągnięte i utrzymane. Dlatego utrzymujemy potrzebę wysokiego cracka jako rekompensatę za wysokie koszty frachtu.

Reklama

• Zapasy produktów na świecie są niskie w stosunku do normy od 2010 roku, a z pozytywnymi niespodziankami makroekonomicznymi od stycznia i podwyższeniem prognoz wzrostu na 2024 rok, oczekujemy trendowego wzrostu popytu na produkty.

• Prawdopodobnie zapotrzebowanie na ropę naftową na świecie wzrośnie po roku 2030. Wymaga to odpowiedniego rozszerzenia zdolności rafineryjnych, co generuje strukturalne naciski na wzrost crack-spændu. W latach 2024-25 roczne zwiększenie zdolności (o 1,2 mln baryłek) prawdopodobnie nie będzie nadążać za rocznym wzrostem zapotrzebowania (o 1,4 mln).

• Wzrost zapotrzebowania na ropę naftową na świecie będzie nadal głównie w Azji, podczas gdy wzrost produkcji będzie głównie miała miejsce w Ameryce Północnej i Południowej. Oznacza to dłuższy transport i więcej tankowców, co z kolei sygnalizuje wyższe koszty frachtu i tym samym wyższy crack.

 

Zobacz także: Cena złota największa w historii! Może być o 40% wyższa już za rok - prognoza wielkiego banku

 

 grafika numer 1 grafika numer 1

Ryzyka związane z niższym crackiem oleju napędowego:

Reklama

• Geopolityczne konflikty na Bliskim Wschodzie oraz z Rosją, Wenezuelą i Iranem mogą zostać rozwiązane, co zmniejszy braki w "kwaśnej" ropie, a mniejsze konfrontacje mogą także przywrócić ceny frachtu do bardziej normalnego poziomu.

• Głębszy spowolnienie gospodarcze może zmniejszyć popyt przemysłu i sektora transportowego na olej napędowy. Nasza ogólna ocena sugeruje, że crack oleju napędowego ustabilizuje się w przedziale od 27 do 30 dolarów, a cena danego litra diesel w Danii wyniesie 5,26 DKK na litr w pierwszym kwartale 2025 roku. Z kolei cena terminowa za rok wynosi obecnie 4,43 DKK z powodu backwardation na rynku terminowym. Rekomendujemy wykorzystanie tej atrakcyjnej sytuacji i zabezpieczenie ryzyka związanego z zużyciem oleju napędowego do 2025 roku

 

Zobacz także: Wysokie prognozy dla ceny palladu - to kluczowy metal w motoryzacji

 

 grafika numer 2 grafika numer 2


Nie przegap najciekawszych artykułów! Obserwuj nas w Wiadomościach Google (GOOGLE NEWS)! Obserwuj FXMAG>>


 

Czytaj więcej

Artykuły związane z diesel-crack