Mamy w Polsce niemal 28 mln mkw. magazynów, a przez ostatnich dziesięć lat zbudowano ponad tysiąc nowych magazynów. Ostatnio bardzo szybko rozwijają się magazyny tworzone nawet w centrach miast, typu small business unit.
Największymi najemcami magazynów są takie firmy jak Zalando (niemiecki sklep wysyłkowy z siedzibą w Berlinie, utworzony w 2008 r.), Amazon (ta amerykańska spółka założona została w 1994 r.).
Rozwój centr logistycznych przyspieszył w czasach pandemii, dzięki rozwojowi internetowych platform handlowych.
- Centra logistyczne, to cisi bohaterowie naszej gospodarki - mówi w rozmowie z MarketNews24 Grzegorz Mroczek, wiceprezes agencji doradczej Cream Property Advisors. – E-commerce rósł w Polsce w tempie 33% rocznie w okresie pandemii, a średnia z ostatnich lat to prawie 20%.
Polska jest hubem logistycznym dla centralnej części Europy, a bardzo silnym trendem jest budowa small business units. Magazyny logistyczne to już nie tylko wielkie hale przy drogach łączących duże miasta.
Small business unit (SBU), to magazyn o powierzchni od 500 do 1500 tys. mkw., wpisujące się idealnie w potrzeby firm, które dopiero się rozwijają lub skala ich biznesu nie wymaga posiadania większych powierzchni. Projekty takie oferują rozwiązania łączące w sobie różne moduły funkcjonalne, od biur, poprzez małe magazyny, nawet po lekką produkcję.
Zobacz także: Sektor bankowy króluje na GPW za sprawą głównej stopy procentowej NBP
Jest to projekt dedykowany najemcom, dla których ważny jest także wygląd budynku oraz dostęp do reprezentacyjnego biura wysokiej klasy, a aranżacje poszczególnych biur mogą być na bieżąco dostosowywane do indywidualnych potrzeb najemców, zarówno w zakresie wielkości, jak i układu pomieszczeń.
Magazyny SBU charakteryzują się miejską, bardzo dobrze wyeksponowaną lokalizacją, przeważnie w dzielnicach biznesowo-przemysłowych położonych w niewielkiej odległości od centrum. Ich ogromnym atutem jest także dogodny dostęp do transportu publicznego oraz ważnych arterii komunikacyjnych.
- Na taki wybór decydują się firmy potrzebujące miksu biur, powierzchni sklepowej oraz magazynu, a do takich należą firmy fotowoltaiczne czy sprzedające części samochodowe, mniejsze samochody lub rowery – podsumowuje G.Mroczek z Cream Property Advisors.
Komentarze
Sortuj według: Najistotniejsze
Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję