W styczniu 2022 r. odnotowano pogorszenie zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł - 29,2 a i był o 1,9 p. proc. niższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w styczniu 2022 r.
Spośród składowych wskaźnika najbardziej pogorszyły się oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 4,9 p. proc. i 4,5 p. proc.). Spadki wystąpiły także dla ocen obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 0,7 p. proc. i 0,5 p. proc.). Wyższą wartość niż przed miesiącem odnotowano jedynie dla oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów (wzrost o 1,3 p. proc.).
W odniesieniu do stycznia 2021 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 4,1 p. proc.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w styczniu 2022 r.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 3,8 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -23,5 a . Na spadek wartości wskaźnika wpłynęły wszystkie jego składniki. Największy spadek odnotowano dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (o 4,9 p. proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika spadki kształtowały się następująco: 4,5 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju, 3,7 p. proc. dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia oraz 2,1 p. proc. dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy.
W styczniu br. WWUK osiągnął wartość o 0,8 p. proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2021 r
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej jest średnią sald ocen zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, zmian ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnego dokonywania ważnych zakupów.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej jest średnią sald ocen zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju, trendów poziomu bezrobocia (ze znakiem przeciwnym) i oszczędzania pieniędzy w najbliższych 12 miesiącach.
Komentarze
Sortuj według: Najistotniejsze
Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję